obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL
 Onderwerp afdrukken
Snelheid afknijpen (data cap)
Yorick
Hallo allemaal,

Sinds kort klant bij tele2 en voor het eerst adsl (voorheen upc, waar ik werkte). Nu werkte ik daar op een afdeling die ervoor zorgde dat de totale bandbreedte niet overschreden werd. Je kan het zien als traffic shaper. Bij drukke momenten ging er een cap (afsluiting) op de totale snelheid zodat iedereen nog vrolijk gebruik kon maken van het internet en de dataservers niet overbelast werden en er uiteindelijk bijvoorbeeld uitklapte...de wel bekende internet storingen. Nu is het zo dat een isp (internet service provider) abonnementen verkoopt en daar bandbreedte voor inkoopt. Je kan namelijk niet meer paketten leveren dan dat je aan bandbreedte hebt, want dan houd je heel simpel geen snelheid over voor je netwerk. Hetzelfde geldt voor pakketten versus ip adressen.

Nu heb ik dit getest bij tele2. Heb eerst een normaal pakket van 20mbit genomen en daar haalde ik max 13mbit (+/- 1,56meg/s). Het vreemde daarvan is dat het wel heel erg stabiel rond die snelheid blijft hangen. Je kan dit zelf testen door bijvoorbeeld een applicatie genaamd netlimiter te installeren en zelf een max snelheid in te stellen. Je zult dan zien dat hij erg constant rond die snelheid blijft hangen. Dat is uiteraard TE constant aangezien een internetverbinding uitschieters heeft en dalers. Deze constante verbinding herkende ik uit de UPC tijd. Die snelheden zag je ook als er traffic shaping op bijvoorbeeld de newsgroup servers werd toegepast.

Ik heb een abonnement op een 10gbit dedicated newsgroup provider en daar heb ik met vorige abonnementen 7 meg/s gehaald en als ik mijn abonnement bij een vriend thuis probeer (met dezelfde schone laptop), dan haal ik hogere snelheden, dus het is uitgesloten dat het daar aan ligt. Heb uiteraard het http protocol en httpS protocol getest en deze kwamen ook niet boven de 13mbit/s uit.

Ik ben nog een stap verder gegaan met mijn test door een fibre abonnement te nemen bij tele2 en daar haalde ik (zoals verwacht) wel hogere snelheden (3,65 meg/s). Echter niet hoger dan 30mbit en daarom kon ik mijn abonnement terug laten zetten.

Ik heb vervolgens het abonnement teruggezet en het enige dat bij mijn weten is veranderd is het crappy modem die je bij een 20mbit verbinding krijgt. De dag dat het werd omgezet..PING! 13mbit en niet hoger. Heb erover gesproken met een helpdeskmedewerker en die gaf mij het crap verhaal dat het aan de lijn onder de grond kon liggen. Heb deze medewerker toen geconfronteerd met het feit dat over diezelfde lijn (heb de weg niet opengebroken gezien toen ik overstapte ;-) ) wel 30mbit/s kan en nu ineens max 13mbit.

De desbetreffende medewerker was toen in ieder geval eerlijk door te zeggen:" Ik heb geen idee." ...

Nu kan het zijn dat ik iets mis aangezien adsl en vdsl nieuw voor mij zijn en dat de technologie het simpelweg niet toelaat. Het is wel vreemd dat zij dezelfde technologie die ze gebruiken voor vdsl niet voor adsl abonnementen inzetten. Er kan meer door de lijn blijkbaar ;-). Woon ps 300meter van de wijkcentrale af. Het valt daarnaast op dat ik op dit forum meerdere berichten heb gelezen van mensen die dezelfde max snelheid halen. Hoop hier het antwoord wellicht te vinden. Het lijkt er anders heel erg op dat die 20mbit paketten standaard worden geknepen.

Met vriendelijke groet,

Yorick
Gewijzigd door Yorick op 08 mei 2010, 12:38
 
cornfed
VDSL en ADSL zijn niet vergelijkbaar.
Maar hoe ver zit je van de centrale?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Yorick
300meter zegt bbned
 
cornfed
Dan moet je hogere snelheden halen bij zo een afstand.

Heeft een monteur je ADSL of VDSL aangesloten?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Yorick
Yep, eerst een monteur van kpn die ervoor gezorgd heeft dat er een punt vrij kwam in de wijkcentrale. Daarna een monteur van tele2 die het heeft aangesloten....
 
cornfed
Dan ga ik ervan uit dat je geen problemen hebt met de bekabeling thuis.

Dan zit het probleem op de lijn zelf.
Heeft Tele2 (technische dienst) een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de telefoonlijn?

Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Yorick
Dat hebben ze gedaan en die helpdeskmedewerker zei mij dat het wellicht kwam doordat het pakket nog niet was doorgelopen in het systeem (zie ik op mijntele2 ook). Maar heb hem de eerste keer volledig opgeleverd gezien en toen is de snelheid niet omghoog gegaan. Moet ik hier anders na vragen?

Nog iets anders vreemds wat ik heb opgemerkt. Ik heb die monteur van kpn geholpen met de zender (wijkcentral versus punt thuis) en ben toen meegelopen naar de wijkcentrale en dat was 308 meter (gps). De mensen van tele2 hebben het steeds over 650meter van de wijkcentrale (zit er idd nog eentje in de buurt aangezien ik in het centrum van arnhem woon en daar veel winkels zitten).

Ik denk meld het maar, je weet niet of het hiermee te maken kan hebben?
 
cornfed
De afstand in vogelvlucht is uiteraard niet de echte afstand via de grondkabel.
De grondkabel moet wegen/kanalen volgen en soms nog een omweg maken om naar de centrale te komen.
De afstandsbepaling via BBNed bijvoorbeeld gaat dan ook via postcode tot postcode. Daar kan een verschil zitten met de werkelijkheid.

Tele2 kan een inschatting maken van de werkelijke afstand.
Dat gaat door middel van een berekening hoeveel verlies je signaal heeft.
Hoe verder je zit, hoe meer verlies er is. Daarom komen ze met een andere afstand.

Ik vermoed dat je lijn toch niet optimaal is.
Ergens zit een storingsbron of de lijn is ergens beschadigd.
Of je nu 300 of 600 meter van de centrale zit, je moet een hogere ADSL en VDSL snelheid kunnen halen dan je nu hebt.

Tele2 zelf werkt niet met caps op het usenet of torrent verkeer. Daar heb ik nog nooit van gehoord of iets gemerkt.
Wel hanteert Tele2 in sommige centrales een cap van 15 MBit op haar ADSL aansluitingen.
Dat is om overbelasting van de DSLAM's te voorkomen.
Maar dan zou je minimaal 15 Mbit moeten kunnen halen als je daar last van zou hebben. En daar zit je nog niet eens aan.
Gewijzigd door cornfed op 08 mei 2010, 13:19
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Yorick
Kijk weer wat geleerd over ware snelheid in vergelijk met daadwerkelijke afstand Smile De overbelasting van de DSLAM'S kan ik mij voorstellen dat er daarom een cap op komt te staan, maar zeg dat dan tegen mij als klant? Traffic shaping op bepaalde poorten had ik ook niet verwacht aangezien het http(S) protocol dezelfde snelheid geeft ;-) en ben ook geen zeikerd ofzo maar stap wel weer over op UPC simpelweg door het feit dat in het verkoopgesprek gevraagd hoeveel mbit ik zou overhouden en daar is mij zeker 15 tot 18 beloofd.

Nu lijkt het mij dat zij dan het verkoopgedeelte ge-outsourced hebben naar een extern callcentre en zij betaald worden per gesprek of sale...dat is goedkoper dan het inhouse te houden maar daar mag ik als klant natuurlijk niets van merken en zij dienen de algehele procedures aan te houden. Volgens mij geldt voor adsl: geen snelheid beloven ;-)
Gewijzigd door Yorick op 08 mei 2010, 13:27
 
cornfed
Niemand kan van te voren garanderen welke snelheid je uiteindelijk krijgt. Zeker bij lijnen die van te voren dood waren.
Behalve de afstand is de kwaliteit van de lijn net zo belangrijk.
Pas bij oplevering kan je werkelijk meten hoe snel en stabiel je lijn is.
Bij de verkoopgesprekken wordt dat nooit er bij verteld.
Dat is niet goed, maar ja. Iedere provider doet dat.

Het enige wat je nog kan doen is nogmaals door Tele2 de lijn laten nakijken of er toch nog meer in zit voor je.
De snelheden die je nu hebt zijn niet zo slecht dat je onder je contract uit zou kunnen.
Veel klanten van Tele2 zouden graag met je snelheid ruilen als ze dat konden...Wink






Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid afknijpen (data cap)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Te verwachten snelheid Internet tot 50 Mbit/s via VDSL : 6 06 jun 2016
Download snelheid Algemeen : 1 06 mei 2016
problemen draadloze snelheid. Internet tot 50 Mbit/s via VDSL : 11 13 feb 2014
Snelheid ADSL-verbinding ingestort Snelheid : 16 15 okt 2011
[Ervaring] Ontbinding contract door te lage snelheid voor HD TV diensten : 17 23 mei 2011
Advertentie