obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier ervaringen en problemen met de installatie en aansluitingen van het Tele2 modem
 Onderwerp afdrukken
Davolink icm Airport Extreme Instellen
d@b
Hallo,

Ik ben opzoek naar de optimale instelling voor het gebruik van een Airport Extreme aangesloten op de Tele2 Davolink 2020. Reden voor de toevoeging van de Airport Extreme is het verbeteren van het draadloos bereik en de snelheid van het interne netwerk. De huidige opstelling is als volgt;

1. Ik heb op de Davolink router (poort 1) direct de tele2 decoder aangesloten voor het tv signaal dat via een receiver naar de tv gaat.
2. Poort 3 van de router is verbonden met de WAN poort van de Airport Extreme.
3. Op die AE zijn vervolgens via de ethernet poorten een NAS en de receiver aangesloten.
4. De AE geeft wireless toegang aan 2 laptops, tv, Ipod Touch.

Op de Davolink heb ik wireless uitgeschakeld. Nou heb ik het allemaal werkend, maar af en toe (minimaal eens per dag) heb ik geen internet meer op de draadloze apparaten (wel nog prima verbinding met de AE) en ook de decoder geeft dan geen signaal. Vervolgens moet ik de Davolink opnieuw opstarten en soms een paar keer om weer alles te laten draaien. Tijdens het opstarten van de Davolink brand het power lampje enkele tijd oranje. Als alles draait stottert het tv (beeld en geluid) signaal van de decoder zo nu en dan.

Ik vermoed dat er een conflict is met de uitgifte van IP-adressen? Hoe voorkom ik dit? De AE staat momenteel ingesteld op Bridge modus (is dit het beste?). Ik neem aan dat de decoder direct op de router aangesloten moet en niet bijvoorbeeld via de AE?

Kortom, hoe kan ik het beste de Davolink en Airport Extreme instellen?
 
leeg
bridge mode wordt niet ondersteund door t tele2 modem volgens mij.
Kijk eens bij deze link http://tele2.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=682
ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.
Link kreeg ik niet klikbaar op me smartphone

Geschreven op nokia c6Cool
Gewijzigd door leeg op 31 oktober 2010, 15:44
 
d@b
Dat had ik ook gelezen, daarom de Davolink op DHCP laten staan. Maar ik vraag me af wat de beste instelling voor de Airport is; bridge of DHCP? En hoe moeten de TCP/IP instellingen er vervolgens uitzien? En moet ik verder nog iets aan de Davolink instellingen veranderen?

Met die handleiding op http://tele2.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=682 kom ik er niet helemaal uit aangezien ik de Airport niet kan bereiken zonder direct al aan te sluiten op de Davolink.
 
leeg
oef....
Dat weet ik niet precies.
Mischien dat Kobus of Cornfed t weet?
 
kobus1960
Ik moet het antwoord schuldig blijven.Frown
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
cornfed
Welke subnet geeft de AE uit?
En is er een reden om de AE als router te laten fungeren?


Overigens lijkt het zo of de Davolink een probleem heeft.
Wat doen de lampjes op de Davolink als hij 'vast hangt'?
En kan je de Davolink pingen vanaf je eigen netwerk tijdens de uitval?
Gewijzigd door cornfed op 31 oktober 2010, 23:54
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
d@b
Hallo Cornfed,

Het Subnet Mask van de AE staat op 255.255.255.0. (gelijk aan de Davolink)
Het IP adres van de AE heb ik ingesteld op 192.168.1.101 (dus ver buiten de eerste 8 ivm de decoder)

Ik heb de AE momenteel als bridge ingesteld, dus geen DHCP (omdat ik gelezen heb dat 2 DHCP servers in een netwerk kunnen storen?). Doel is dat de AE alle bedrade en draadloze apparaten zo optimaal (snel) mogelijk verbind zonder ten koste te gaan van de decoder kwaliteit (heb dus nu haperend geluid en beeld). Hoe moet ik de AE IP adressen laten uitdelen?

De Davolink DHCP server heeft een start adres 192.168.1.2 en eind 192.168.1.254 (weet niet of dat relevant is).

Davolink lampjes voor Power en DSL branden nu constant groen en Status knippert 3 sec aan, 1 uit. Bij resetten brandt de power oranje voor een aantal seconden nadat DSL stabiel is gaan branden en status niet meer snel knippert. Zal opletten bij volgende keer dat alles echt helemaal staakt (in ieder geval brandt dan niks oranje).


Ik hoop dat je hier meer mee kunt?
 
cornfed
Ik ben er niet zeker van of je nu met twee problemen zit of maar met één.
Want de problemen met de AE is wel op te lossen.
De uitval van de decoder moet daar eigenlijk los van staan.
Maar eerst de AE oplossen:

Het meest handige voor je is om de AE als switch/ap te gebruiken.
Als ik het goed begrepen hebt, hoef je alleen de netwerkkabel tussen Davolink en AE om te steken.
Bij de AE moet je de netwerkkabel in een van de LAN poorten stoppen. Niet in de WAN poort.
Na een herstart van de AE en de Davolink moet je netwerk weer goed functioneren.
Gewijzigd door cornfed op 01 november 2010, 22:11
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
d@b
Cornfed, ik denk dat je eerste ingeving de juiste was. Na blijvende problemen met Tele2 gebeld, ze konden zien dat m'n verbinding instabiel was. Echter kunnen ze verder niets doen omdat m'n Davolink meer dan 10 meter van de KPN aansluiting staat. Pas als dat minder dan 2 meter is kan men me verder helpen. Vind ik een vreemd verhaal aangezien een Tele2 monteur het zo geïnstalleerd heeft en nog wel vroeg of ik extra kabellengte wilde ivm een eventueel andere opstelling in huis. Hij liep al vrolijk met z'n haspel door het huis en ik zei dat ik dat niet nodig vond. Daarnaast heb ik een jaar lang geen problemen gehad en nu wel opeens.

Helaas kan ik de Davolink niet binnen 2 meter aansluiten omdat ik dan in de gezamenlijke hal van een opgesplitst huis zit. Is deze telefoonkabellengte echt zo belangrijk?

Op het moment dat alles vastzit branden de lampjes nog gewoon groen (en status knippert langzaam). Ik kan de routersite op dat moment gewoon bereiken via het netwerk.
 
cornfed
Dat je het modem dichtbij je hoofdaansluitpunt moet neerzetten is een standaard maatregel.
Je moet daar aan voldoen, anders gaan ze je niet helpen. Het is niet anders.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Davolink icm Airport Extreme Instellen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Airport verbinding verbreekt steeds Algemeen : 1 13 apr 2020
poorten opzetten davolink dv 2020 voor klikaanuit Installatie en aansluit problemen Tele2 modems : 1 17 jul 2016
Davolink router vervangen Helpdesk : 326 20 dec 2015
Een router achter een Davolink opstellen en hem gebruiken als switch Helpdesk : 570 13 apr 2015
Linksy wrt54g achter davolink 2020 Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 6 18 feb 2015
Advertentie