obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier vragen over uitbreidingen en instellingen van je netwerk. Welke ervaringen en problemen met het instellen van het modem kom je tegen
 Onderwerp afdrukken
port forwarden - comtrend -> linksys -> NAS
joop hoop
Shock
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie en voordat ik een hele avond ga zitten proberen leek het mij sneller om het gewoon te vragen.

Ik heb een Comtrend CT-6373 modem (192.168.1.1)
Daaraan een Linksys router (192.168.0.1)
Met daaraan een NAS met vast ip (192.168.0.2)

De linksys geeft DHCP uit aan mn computers en laptops

Hier mijn vragen:
1. Bij Virtual servers (op de modem) staan 2 velden "server ip" en "remote host". Moet remote host worden ingesteld en waar dient die voor?
2. Hoe stel ik de modem in zodat het werkt? Binnen het netwerk werkt het allemaal prima, maar van buitenaf is het onmogelijk om deze te benaderen.
3. Moet ik

De instellingen zoals ze nu in de modem staan:
http 81 81 TCP 81 81 192.168.0.2 (remote host leeg)
Ik heb ook geprobeerd om deze naar 192.168.0.1 te laten verwijzen en die vervolgens naar de NAS (192.168.0.2) maar dat werkte ook niet.

DMZ instellen naar de Linksys router heb ik nog niet geprobeerd want het moet zonder kunnen (werkte ook bij mijn vorige provider zonder problemen)
 
KL643
Ik heb dezelfde configuratie. Mijn Linksys krijgt 192.168.1.15 van de Comtrend (status/router Linksys). Dit IP heb ik in DMZ gezet in de Comtrend. Vervolgens hoef je alleen maar de poorten open te zetten in de Linksys.

Bij toepassingen & games kan je de poorten invullen met het IP van de nas. Testen of het werkt moet je even vanaf een ander netwerk...
 
joop hoop
K heb natuurlijk toch de hele avond geprobeerd Cool (zonder resultaat tot nog toeAngry).

Wat betekend die "remote ip" bij het kopje virtual servers? Iemand een idee? Ik heb het nog nooit gezien.

Tja, dat werkt bij mij niet echt. Om de een of andere reden loopt de modem vast zodra ik een switch of router er tussen hang.
Niet zo zeer de router/switch zelf die de modem laat crashen, maar de apparaten die aan de switch hangen wel.
Mijn computers/laptops/NAS moeten dus een ip krijgen van de router die er tussen hangt. Dan gaat alles wel goed en loopt de modem niet vast. (wazig maar waar, ik heb nu al een hekel aan die modem, wifi is ook echt belabberd)

Ook de DMZ functie heb ik geprobeerd, in mijn boven beschreven configuratie, maar had hetzelfde resultaat.

Ik denk dat ik KL643's configuratie toch nog een keer zou moeten proberen (dus alleen modem als DHCP moet laten werken) en hopen op een niet meer crashende modem?
Mijn allerlaatste poging zal straks zijn om de modem IP laat uitgeven van 192.168.1.10 t/m 192.168.1.100 en de linksys 192.168.1.101 geef, de nas 192.168.1.102 en de linksys de rest van de range laat uitgeven. Dit klinkt raar, zelf ook nog nooit geprobeerd, iemand hier ervaring mee?

Verder viel me net pas op dat mijn router de volgende instellingen door krijgt:
Internet IP Address: 192.168.1.10
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
DNS1: 192.168.1.1

Dus 192.168.1.10 wordt door de modem toegewezen als ip-adres aan de router.
Aangezien mijn linksys altijd aan staat, is dit ip-adres behoorlijk statisch. Ik neem aan dat ik beide ip-adressen zou kunnen gebruiken (dus 192.168.0.1 en 192.168.1.10) om de DMZ mee in te stellen, wat raden jullie aan?

Automatisch samengevoegd met vorige post op: oktober 09 2011 08:41:46:
Goed....
Antwoord gevonden. Gister hele avond vergooid omdat ik niet goed had gekeken...
De oplossing voor mijn configuratie (internet -> modem -> router -> nas), DMZ is niet nodig.
Modem intern (vast) ip 192.168.1.1 (internet ip 87.212.xxx.xxx, gekregen van provider)
Router intern (vast) ip 192.168.0.1 (internet ip 192.168.1.10, gekregen van de modem)
NAS (vast) ip 192.168.0.2

In de router port 81 forward -> 192.168.0.2
In de modem port 81 forward -> 192.168.1.10 (dus niet 192.168.0.1)

Waarschijnlijk weet iedereen dit al, maar een reminder kan nooit kwaad.
De webserver van de nas is nu te benaderen van buitenaf via 87.212.xxx.xxx:81 (vul je eigen ip adres in op de plaats waar dekruisjes staan). Binnen je eigen netwerk kan je de nas niet benaderen via het internet ip-adres, maar alleen via het interne ip-adres (192.168.0.2:81 in mijn geval).

De vraag blijft. Waarvoor dient "remote ip" in de comtrend modem?
Gewijzigd door joop hoop op 09 oktober 2011, 08:41
 
kobus1960
Ziet er goed uit! Snel te benaderen, dank voor je feedback!

Remote IP, daar kan je een IP adres instellen van DIE pc die
de settings mag veranderen van de Comtrend. Leeg is iedereen.
Zo kan je als beheerder bij een wat groter netwerk niet onderuit.
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
cornfed
Remote Host betekent eigenlijk iets anders.
Het is meer een extra beveiliging van je open poort regel.

Je kan daar het ip adres invullen van de pc/server die gebruik mag maken van de open poort.
Dat is dus de pc/server op het internet aan de andere kant van de verbinding.
Maar dat werkt alleen als je 100% zeker bent dat het ip adres nooit kan veranderen.
En je kan dan ook niet meer vanaf meerdere locaties toegang krijgen tot je NAS.
Daarom wordt die functie zelden gebruikt in thuissituaties.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
kobus1960
Frown Excuus, fout van mij Frown
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
joop hoop
Thnx voor de uitleg.

Dus als ik het goed begrijp is dan werkt het als volgt:
LAat zeggen dat mijn werk internet naar buiten als ip adres 85.313.111.xx is en ik vul dat ip adres in in het veld "remote ip" op mijn modem, dan kan ik alleen vanaf mijn werk (zolang dat ip-adres niet veranderd uiteraard) de NAS benaderen.
Maar als ik het veld leeg laat, dan kan ik de NAS vanaf elke locatie die verbonden is met internet benaderen.

Dan ga ik de functie inderdaad niet echt veel gebruiken, maar ik kan me wel goed voorstellen dat het een handige functie kan zijn voor sommige mensen die het niet voor de hele wereld willen openen, maar puur voor b.v. remote opslag voor zichzelf en niemand anders.
 
cornfed
Helemaal correct.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'port forwarden - comtrend -> linksys -> NAS', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Comtrend VI-3223 poorten open zetten Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 2 06 dec 2017
Problemen Comtrend CT-6373 Modem-Router Algemeen : 23 06 jun 2017
Admin toegang voor de Comtrend router Internet tot 50 Mbit/s via VDSL : 107 12 dec 2016
Comtrend WiFi-wachtwoord wijzigen nodig? Installatie en aansluit problemen Tele2 modems : 4 10 aug 2015
Comtrend vs Dlink Klacht over Tele2 : 10 25 jun 2014
Advertentie