obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier vragen over uitbreidingen en instellingen van je netwerk. Welke ervaringen en problemen met het instellen van het modem kom je tegen
 Onderwerp afdrukken
WIFI signaal DV2020 verbeteren, diverse oplossingen
snarf63
In het studentenhuis van mijn dochter is het wifi-signaal op diverse plekken slecht. Nu geeft de scan aan dat kanaal 2 gebruikt wordt, met aanduiding'average'. Kanaal 13 gaf aan 'excellent'.

Hieronder een uitgebreid verhaal om aan te geven wat ik al geprobeerd heb en waar ik mogelijk een oplossing zie.

Via teamviewer pc in studentenhuis overgenomen (met toestemming van degene waar abonnement op staat) en kanaal op 13 gezet. Vervolgens gaf dit kanaal 'good' aan.
De telefoon en netbook van dochter hadden na herstart verbinding. Oude laptop na herstart niet meer. Voordat ik kon onderzoeken waaraan dit lag, kreeg ik al melding dat de abonnementhouder in zijn kamer ook geen internet meer had.

Hierop heb ik maar kanaal 2 terug gezet. (en alvast de DHCP scoop teruggebracht van 254 naar 200)
Het is mij niet bekend of er nog andere bewoners mogelijk problemen zouden hebben ervaren met kanaal 13.

Nu zoek ik een oplossing om het signaal naar haar kamer te versterken.
Hier voor zie ik een aantal mogelijkheden (met beperkte kosten):
1) -toch nog ander kanaal proberen
2)-router achter DV2020 plaatsen (en deze zo mogelijk op een beter plek neerzetten)
3)-'extender'/versterker gaan gebruiken

Bij oplossing 1 zie ik als bezwaar dat er weer problemen kunnen ontstaan bij andere bewoners. Waarschijnlijk krijg ik deze wel opgelost, maar lastig is dat ik op afstand zit, en dat niet alle bewoners er zullen zijn als ik de omzetting doe. Dus nasleep...
Hierdoor heeft deze mogelijkheid niet mijn voorkeur.

Oplossing 2 heb ik thuis al eens geprobeerd, maar niet werkend gekregen. Thuis heb ik welliswaar geen DB2020 maar als hoofdrouter een sitecom WL600. (hierachter heb ik geprobeerd een netgear WGR614v6 en een asus WL-300g aan te sluiten. Laptop kreeg wel wireless op netgear/asus, maar geen internet verbinding.) Dit is met aanwijzingen wellicht nog een keer te proberen. (dan bij mij voorbereiden (mijn Sitecom heeft zelfde IP-adres aan lan-kant, dan de DV2020). Dan zou het in studentenhuis inprikken en werken moeten zijn. Alleen apparatuur van dochter opnieuw instellen).
Als het met een andere nog aan te schaffen (aanvullende) router makkelijker te realiseren is, is dit ook een mogelijkheid. (graag dan advies)

Eventueel is ook met langere kabel de aanvullende router op haar kamer te plaatsen waardoor aanwezige printer met lan-kaart te gebruiken is. (printer wordt nu via USB gebruikt).
Nadeel is dan wel netwerkkabel leggen in studentenhuis.
Voordeel van mogelijkheid 2: je gaat op basis van bedraad lan verder, en hebt volledige controle over wifi.

Tbv oplossing 3 heb ik producten gezien als:
-Engenius ERB9250 Universele 300 Mbps Wifi Versterker
-D-LINK DIR-505 Mobile Cloud Companion
-Huawei WS320 WiFi Repeater
-Fritz! Wlan Repeater N/G
-Netgear WN3000RP
-Sitecom WLX-2003
-ZyXEL WRE2205
Er zullen er beslist meer zijn.

Voordeel: geen extra kabels nodig
Mogelijk nadeel: is het draadloos signaal van de dv2020 voldoende om door de extender opgepakt te worden, en stabiel te versterken.
Verschil met mogelijkheid 2: bij de meeste niet mogelijk om printer bedraad aan te sluiten.

Graag jullie advies voor welke mogelijlheid, en bij de mogelijkheid advies voor welke hardware.
 
cornfed
Om hoeveel personen cq. WIFI apparaten gaat het om in het studentenhuis?

Hoe groot (verdiepingen) is het studentenhuis?

Is naast internet ook telefonie via Tele2 actief?

En van wie is de lijn? Verhuurder of bewoners?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
snarf63
Het gaat om 5 personen. Aantal WIFI onbekend (dochter heeft er al 3).
Het huis heeft maar 2 verdiepingen (bg+1e)
Volgens mij is er alleen maar internet, en geen telefonie.
Als ik het goed begrepen heb, staat de lijn op één van de bewoners.
(deze gaat per 1 april verhuizen)

De router staat beneden in het halletje waar de trap naar de 1e verdieping is.
Kamer van dochter is op eerste verdieping. (vogelvlucht dus minder dan 10 meter, en dan toch slecht signaal)

Automatisch samengevoegd met vorige post op: februari 08 2013 20:14:43:
Overigens ben ik bezig om thuis te kijken of ik de 'netgear' achter de 'sitecom' krijg. IP adres ingesteld (buiten DHCP-reeks van Sitecom). (als voorbereiding voor mogelijkheid 2)

Ik kan hem wel pingen, maar in browser krijg ik niet het inlogscherm.
Als ik het ip-nummer intype, zie ik wel"http://www.routerlogin.com/welcome.htm"verschijnen in adresbalk, maar dan komt de melding dat webpagina niet geopend kan worden.
Gewijzigd door snarf63 op 08 februari 2013, 20:14
 
cornfed
Bedankt voor de info.

Er zullen dus minimaal een dozijn apparaten zijn die gebruik maken van WIFI.
Als daar ook nog gedownload wordt via usenet of torrents, kan je een snelle verbinding vergeten.
Daarbij is het bereik van de Davolink tamelijk zwak.
Er zal dus nooit voldoende signaal zijn voor alle verdiepingen en apparaten.

Daarom zal het zoeken naar geschikte kanalen weinig brengen.
Overigens komt het wel vaker voor dat kanaal 13 niet geaccepteerd wordt door netwerkapparatuur.
Mijn 6 jaar oude laptop kan dat kanaal ook niet aan, hoewel het in theorie wel mogelijk zou moeten zijn.

Als je geen netwerkkabels wilt trekken naar de ruimtes van de bewoners, kan je twee dingen proberen.
Of je vervangt de Davolink door een goede capabele modem met router die voor voldoende WIFI signaal kan zorgen.
Of je houdt de Davolink en breidt hem uit door een extra access point dat centraal in het huis wordt opgesteld.

Het kosten aspect zou ik wel voor ogen houden.
Want je moet eerst weten of die bewoner zijn Tele2 aansluiting meeneemt of overdraagt naar een andere bewoner.
Dan zit je nu tijd en geld te investeren en over enkele maanden zit je met een geheel andere provider en apparatuur.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
snarf63
Jij bedank!

(had ik dan maar kanaal 3 uitgeprobeerd. Deze stond op 'good' terwijl 2 op average stond. Zou niet ideaal zijn geweest, maar toch wellicht net goed genoeg, zonder enige kosten.).

Zoals het er nu uitziet, zal de bewoner zijn Tele2 overdragen. Van de andere bewoners heb ik niets gehoord over eventuele problemen. De oplossing richt zich in eerste instantie op de kamer van mijn dochter. Ook voor haar is nog niet bekend hoelang ze blijft in dit huis.

Ook al zou ik kabels trekken, moet er aan de andere kant van de kabel toch draadloos komen, omdat ze de telefoon ook via wifi wil kunnen gebruiken.

Ivm de kosten was ik al begonnen om te kijken of ik de 'netgear' al kan configureren, zodat ze deze maar via lan-lan hoeft te verbinden in het studentenhuis. (gebruik gemaakt van: "Een router achter een Davolink opstellen en hem gebruiken als switch") Zoals ik in een reactie eerder schreef kan ik de tweede router wel pingen, maar niet via IE benaderen (ook niet als de firewall uitstaat op de win7 pc). Heb je hier wellicht een verklaring voor? (ook al is de primaire router geen DV, maar een Sitecom WL600.

Als me dit thuis lukt om klaar te maken , kan daarna de Netgear naar het studentenhuis als router achter de DV. Dan is het wireless van de Netgear voor haar 'alleen'. Als het wifi dan nog te slecht is, dan toch wat kabels trekken, Netgear op haar kamer plaatsen, en dan kan ze ook de printer in netwerk opnemen.

De goedkoopste extenders uit mijn eerste mails kosten <€ 50.
Dus voor ik een extender koop, (vaak zonder RJ45 tbv printer) of een andere wifi-router, zou ik dit toch met de Netgear willen proberen.
 
cornfed
Je bent al bezig met instellen.
Dat is nog te snel. Eerst de strategie van het handelen bepalen.

Een aparte range extender kopen is overbodig. Sowieso is een range extender altijd de allerlaatste optie.
Je Netgear kan de functie van access point overnemen.
Je moet wel een bekabelde verbinding maken tussen Netgear en Davolink.
Via WIFI is geen verbinding mogelijk tussen Netgear en de Davolink.

De configuratie is op zich geen probleem. Ik zie niet waarom het niet zou lukken.
Wel moet je nu de keuze maken of je de Netgear als router of als access point wilt gebruiken.
De reden hiervan is veiligheid.

Nu is zo dat alle apparaten (van iedereen in huis) in één netwerk zitten.
Als dus één pc besmet raakt met een virus, kan het gemakkelijk verspreiden over het netwerk.
Bij inbraken zoals met trojans bijvoorbeeld, is dat risico nog groter.
Aan de andere kant kan je nu gemakkelijk bestanden kan delen met de andere bewoners.
Als je veiligheid geen issue is, adviseer ik switch/access point modus.

Is dat wel het geval, dan is beter om hem als router in te zetten met firewall en NAT.
Meer veiligheid dus, maar je maakt dan geen deel meer uit van het grote interne netwerk van de Davolink.
Dus jullie moeten zelf beslissen wat jullie willen of belangrijk vinden.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
snarf63
(inmiddels weet ik dat de twee laptops die geen verbinding kregen toen kanaal op 13 stond, al 'ouder' zijn. Nu herinner ik me dat ik heel lang geleden ook al een PDA niet op op kanaal 13 werkend heb gekregen).

Ok, al schrijvend probeer ik ook voor mezelf de zaken helder te krijgen:
-geen aanpassing in Davolink met mogelijk gevolgen voor andere bewoners
-veiligheid is belangrijker dan bestanden delen met andere bewoners.
-zo min mogelijk kosten maken
-thuis kunnen voorbereiden zodat dochter het alleen maar hoeft in te prikken, en geen configuratie hoeft te doen in router (wellicht wel op telefoon/laptop andere SSID kiezen en ww )
-nadruk ligt op stabiele wifi op haar kamer
-bedraad internet op kamer heeft geen prioriteit.
-als de printer (bedraad) in netwerk opgenomen wordt, hoeft deze alleen door dochter gebruikt te kunnen worden.

Ik heb liggen:
-asus WL-300g;
-netgear WGR614v6

(hoop dat ik geen denkfout maak. Mocht dit wel zo zijn, dan hoor ik het graag)
Als het lukt om met de ASUS goed wifi op de kamer te krijgen, zonder kabel te trekken dan heeft dit de voorkeur. Met de Netgear lukt het alleen bedraad.

Mocht het met de ASUS niet lukken(/niet verstandig zijn) (technisch niet, of om wille van veiligheid niet/etc), dan stel ik voor om ons (bekabeld) op de Netgear te richten.
De lengte van de kabel maakt dan of er ook bekabeld internet op de kamer is, of niet. Deze keuze kan ik dan later maken.

(Mocht het met de Netgear toch niet lukken, en ik moet iets aanschaffen, dan denk ik nu aan een device (maar zeker afhankelijk van kosten) om onbedraad toch wifi stabiel en ook de printer via kabel op de kamer te kunnen gebruiken.)

Graag hoor ik of er nog informatie mist om een goed advies te kunnen geven en de zaak thuis voor te bereiden.
 
cornfed
Het maakt niet uit welke router je pakt, Asus of Netgear.
Het aansluiten is hetzelfde.
Kies het apparaat met het beste WIFI signaal. Dat is het beste.

Het aansluiten is heel eenvoudig.
Reset de nieuwe router naar fabrieksinstellingen.
Kabel aanleggen van Davolink naar tweede router. Vermijd LAN 1 en 2 op de Davolink.
Duw de netwerkkabel in de WAN/Internetpoort van de router.
Want je wilt nu de router functie gebruiken.

Dat was het fysieke werk.
Nu inloggen op de nieuwe router en daar enkele veranderingen plegen.
Zorg ervoor dat de WAN instellingen op DHCP of auto staan.
En stel een aparte SSID in met goede beveiliging WPA2+AES.

Het is raadzaam om even van te voren te checken welke kanalen nu in gebruik zijn rond het huis.
Probeer een leeg kanaal te vinden of waar alleen zwakke kanalen aanwezig zijn.
Blijf liever uit de buurt van het signaal van de Davolink.
Anders ga je dat signaal hinderen en krijg je vanzelf commentaar van de medebewoners.
InSSIDer is een heel goed programma om naar kanalen te scannen.

En dat was het eigenlijk al.
Je kan eventueel al die aanpassingen ook al bij je thuis uitvoeren.
Het enige verschil is dat je een andere modem/router gebruikt dan in het studentenhuis.
Ik voorzie daarin geen problemen.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
snarf63
uit eerdere testen weet ik dat de netgear en sitecom thuis allebei 192.168.1.1 als adres krijgen na herstart.
hoef ik nu dan alleen 192.168.1.1 aan te passen bij netgear naar bv 192.168.2.1 en dhcp reek aan te geven (192.168.2.xx-192.168.2.yy)
 
cornfed
Als je de tweede router als switch/access point inzet, is het belangrijk om het ip adres van de tweede router te veranderen.
Anders zijn er twee apparaten in het netwerk met hetzelfde ip adres. Dat werkt niet.

Met de router in router functie is dat minder van belang.
Het eigen subnet van de tweede router bevindt zich achter de firewall en NAT en dus gescheiden van de eerste router.
Vaak adviseer ik wel om dat toch aan te passen.
Dat is om duidelijkheid te verschaffen in het netwerk zelf. Als er later problemen zijn, werkt twee dezelfde subnets verwarrend.
En je hebt soms rare situaties dat pc/laptops toch moeite hebben daarmee.

In theorie mag het niets uitmaken dat men twee dezelfde subnetten hebt op beide routers, zolang ze allebei als routers functioneren.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'WIFI signaal DV2020 verbeteren, diverse oplossingen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Comtrend WiFi-wachtwoord wijzigen nodig? Installatie en aansluit problemen Tele2 modems : 4 10 aug 2015
Zwak Wifi signaal/beperkt internet Algemeen : 6 26 sep 2014
wifi verbinding op mij LG lukt maar niet Algemeen : 2 12 sep 2014
Wifi ontvangst verbeteren Algemeen : 4 13 apr 2014
Geen WiFi verbinding overstappen of Technicolor TG789vn Tele2 Glasvezel internet verbindings problemen : 7 10 jan 2014
Advertentie