obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Nog geen categorie gevonden waar je je post kwijt kunt? Dan hier maar.
 Onderwerp afdrukken
Problemen Comtrend CT-6373 Modem-Router
Titan_Fox
Hallo,

ik heb sinds 21 Juni VDSL van Tele2. Geleverd werd een Comtrend CT-6373 Modem-Router.
Ik heb hier de nodige problemen mee :

- Apparaat wordt behoorlijk heet (in vergelijking met de Cisco modems van Ziggo en de Huawei modems van Online;
durf dit apparaat niet eens ingeschakeld te laten als ik de deur uit ga...)

- Netwerkprestaties ondermaats (volgens Comtrend beschikt dit apparaat over 4x 100Mbit - mijn Cisco modem van
Ziggo had 1Gbit WAN en 4x 1Gbit LAN...)

- WLAN erg traag (modem beschikt slechts over A/B/G netwerken, dus geen Wireless-N)

- WLAN verbinding erg instabiel als WPA2 wordt gekozen (ik moet WPA-PSK kiezen om het netwerk enigermate vooruit te krijgen)

- Instelmogelijkheden modem heel erg beperkt (kan zelfs geen vast IP-adres aan een bepaalde MAC toewijzen)

Volgens de Consumentenbond is dit modem inderdaad erg instabiel :
http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/internet-en-software/draadloze-routers/comtrend/ct-6373

Ik heb de afgelopen jaren heel wat verschillende modems in huis gehad, maar dit is tot nog toe wel de meest belabberde
router die ik ooit van een provider heb ontvangen. Het apparaat zou wellicht 5 jaar geleden nog goed genoeg zijn geweest,
maar met dit soort rommel kun je je klanten anno 2013 toch écht niet meer afschepen.

Daarom wil ik Tele2 gaarne verzoeken om mij van een fatsoenlijke modem-router te voorzien, want dit is gewoon niet
leuk meer.

Vriendelijke groet,
Ruud
 
kobus1960
Ruud, welkom, dit is een forum voor en door gebruikers van Tele2.

Een verzoek tot een ander modem zul je dus aan Tele2 zelf moeten richten.

Verder was enig vooronderzoek i.v.m. overstap Ziggo -> Tele2 wel handig
geweest. VDSL belooft heel wat, maar de praktijk is iets anders. Hangt af
van jouw afstand tot de wijkcentrale. Bovendien komt dat echt niet boven
de 60, dus levert Tele2 ook geen Gb modem, dat is met Ziggo een ander
verhaal. Die gaan naar 150 per 1 july, voor de duurste abbo's. WiFi kan je
zelf beïnvloeden door bv. het kanaal aan te passen, Speel daar wat mee.
De temperatuur van het modem, zolang je je hand er op kan leggen gaat
het goed. De Comtrend was voorheen ook al een kacheltje. Zet er alleen
niets bovenop.
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
Titan_Fox
Beste Kobus,

de snelheid van VDSL is niet het probleem. Ik heb ook vooraf onderzoek gedaan en kwam zo te weten dat ik ongeveer
930 meter van de wijkcentrale af zit. Op die manier had ik uitgerekend dat ik tussen de 25 en 35 Mbit zou halen van
de (maximaal) geadverteerde 50 Mbit. Alles dat sneller was als 25Mbit was voor mij voldoende. Daar ik ongeveer 31
Mbit haal, heb ik daar dus ook niets over te klagen.

Waar het mij om gaat is dat ik anno 2013 een modem geleverd krijg dat technologie uit 2008 aan boord heeft.
De prestaties van zowel het draadloze als het bekabelde netwerk zijn zwaar ondermaats. Als je een modem met
router levert, vind ik dat dit apparaat wel aan de huidige eisen mag voldoen. Veel thuisnetwerken beschikken
(vanwege de lage kosten) over gigabit.

In mijn netwerk zijn een bekabelde laptop, mini-PC (die als HTPC dienst doet), twee PS3 spelconsoles en twee
D-Link DNS-325 NAS'sen opgenomen. Alles beschikt over gigabit snelheden; wat zeker geen overbodige luxe is.
Aangezien het netwerk op de langzaamste factor wordt terug geschaald zit ik dankzij het bejaarde Tele2 modem
met 100 Mbit snelheid opgezadeld.

Om je een idee te geven; toen ik de apparatuur van Ziggo nog in huis had haalde ik probleemloos snelheden
van zo'n 40MB per seconde; erg handig als je backups weg wilt schrijven naar je NAS. Gegevens van de NAS naar
de SSD in mijn laptop schrijven ging probleemloos tot 90 MB/seconde (dus 720Mbit).

Dankzij het Tele2 modem zit ik nu met snelheden van krap 11 MB per seconde opgezadeld. Dit is gewoon niet leuk.
Ik snap ook wel dat de DSL snelheid niet over de 100Mbit zal gaan, maar als je een modem met router levert aan
je klanten moet je wel zorgen dat die router geschikt is voor de huidige generatie netwerken die over 1Gbit
beschikken.

Nu wordt in feite gedwongen om op eigen kosten (bijna €150) een eigen ADSL-modem-router te kopen die wel
over moderne technologie beschikt. Van het geld dat ik daar aan kwijt ben had ik net zo goed klant bij Ziggo kunnen
blijven. Ik heb bereids met Tele2 contact gehad en zij sturen mij een nieuw modem op (van hetzelfde type) om te
kijken of deze minder warm wordt. Om eerlijk te zijn heb ik er een hard hoofd in.

Andere modems hebben ze niet voor VDSL. De medewerker gaf ook aan niet gecharmeerd te zijn van de Comtrend
modems die zij leveren, maar dat hij daar verder geen invloed op heeft. Ook de Consumentenbond (zie vorige reactie)
heeft dit modem als onstabiel beschreven; ik snap daarom ook niet dat je als klant nog steeds met 5 jaar oude
rommel wordt afgescheept.

Samengevat; de behaalde snelheid van VDSL is oké. De service en hulp van Tele2 is ook prima in orde. Het enige
probleem is de antieke, ondermaats presterende hardware die je geleverd krijgt bij je internetverbinding. Ik heb
hierover ook een discussie op Tweakers.net gestart :

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40460163#40460163
 
kobus1960
De hardware van Tele2 voldoet aan de eis, simpel.
Duurdere modems, hogere abbo kosten.

Zet er een eigen Gb router achter, € 40,- en je bent helemaal
eigen baas over je netwerk. Gebruik die comtrend alleen
als modem. Ook handig als je nog eens overstapt.
Gewijzigd door kobus1960 op 24 juni 2013, 18:40
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
cornfed
Sinds wanneer zit er geen 802.11N in een Comtrend router?
Zit er gewoon standaard in, volgens mij.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
kobus1960
Kan zo maar zijn hoor, die ik hier nog in de verpakking heb staan
is in ieder geval geen Gb. Da's waar de topic starter probleem mee heeft.
Vandaar het voorstel. Heb ik voor de provider wissel ook gedaan, gebruik
ik nog steeds, die TPlink, 2 zelfs Wink
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
cornfed
Heb je het nu over de LAN poorten of het WIFI?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
kobus1960
De topic starter heeft een probleem met z'n LAN snelheid.
En daar heb ik een antwoord op gegeven.

Quote

In mijn netwerk zijn een bekabelde laptop, mini-PC (die als HTPC dienst doet), twee PS3 spelconsoles en twee
D-Link DNS-325 NAS'sen opgenomen. Alles beschikt over gigabit snelheden; wat zeker geen overbodige luxe is.
Aangezien het netwerk op de langzaamste factor wordt terug geschaald zit ik dankzij het bejaarde Tele2 modem
met 100 Mbit snelheid opgezadeld.

Om je een idee te geven; toen ik de apparatuur van Ziggo nog in huis had haalde ik probleemloos snelheden
van zo'n 40MB per seconde; erg handig als je backups weg wilt schrijven naar je NAS. Gegevens van de NAS naar
de SSD in mijn laptop schrijven ging probleemloos tot 90 MB/seconde (dus 720Mbit).

Dankzij het Tele2 modem zit ik nu met snelheden van krap 11 MB per seconde opgezadeld. Dit is gewoon niet leuk.
Ik snap ook wel dat de DSL snelheid niet over de 100Mbit zal gaan, maar als je een modem met router levert aan
je klanten moet je wel zorgen dat die router geschikt is voor de huidige generatie netwerken die over 1Gbit
beschikken.

Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
cornfed
Mijn insteek ging meer over het WIFI signaal.
Ik dacht dat er een 802.11N module in steekt terwijl TS het over alleen een A/B/G module heeft.

Het zou raar zijn om een modem/router te leveren dat nog niet eens de snelheid van de VDSL verbinding kan doorgeven
aan het netwerk.

Maar ik verbaas me nergens meer over...Helpless
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
kobus1960
Om misverstanden te voorkomen, dat ding van zolder gehaald.
Nieuw in doos, handleiding en productinfo nagelezen.
8.02.11 B/G/N, Ethernet 10/100base.

Dus Ruud, of dat ding is defect, of je hebt iets niet goed staan in WAN.
Wat betreft LAN, Tele2 hoeft niet meer te leveren dan men belooft. Frown

Cornfed heeft v.w.b. het vervangen van het ding een geweldig topic staan.

Davolink router vervangen (klik)Thumbs Up
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Problemen Comtrend CT-6373 Modem-Router', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Comtrend VI-3223 poorten open zetten Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 2 06 dec 2017
Admin toegang voor de Comtrend router Internet tot 50 Mbit/s via VDSL : 107 12 dec 2016
Problemen met het verkrijgen van een IP adres Algemeen : 9 02 nov 2016
wekkergeluid uit modem Installatie en aansluit problemen Tele2 modems : 1 29 aug 2016
Tele2 met eigen modem en eigen router Algemeen : 2 08 aug 2016
Advertentie