obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier alles m.b.t. de TV diensten.
 Onderwerp afdrukken
Verbeteren tv signaal
RaulDuke
Beste mensen,

ik heb al een tijdje TV van Tele2 en ik moet zeggen dat het me kwa beeldkwaliteit niets tegenvalt. Smile Maar ja, het kan altijd beter! (hoop ik)

Huidige aansluiting is volgt gemaakt:
Ik heb een telefoonstekker in mijn ISRA punt gestoken met daaraan een gewoon telefoondraadje naar het modem toe. Vanuit het modem ga ik dan met een netwerkkabel naar de decoder, decoder is met de standaard door Tele2 geleverde SCART-kabel aangesloten op mijn TV.

Kortom, 3 aansluitingen waarvan er volgens mij 2 beter kunnen:
-ISRA punt <-> Modem
-Decoder <-> TV

1. Wat is nu de beste manier om de connectie ISRA punt <-> Modem te maken? (type kabel, manier van aansluiten op ISRA punt, max. lengte?)
2. Heeft iemand ervaringen met het vervangen van de SCART kabel door een duurdere versie? Zorgt dit voor een verbetering van het signaal of kan ik me het geld besparen?

Alvast bedankt voor jullie info!
 
cornfed
Voor punt 1:
Bij standaard telefoonkabels is het zaak om ze zo kort te houden als mogelijk.
Alleen bij een twisted pair telefoonkabel mag dat gerust en paar meter zijn.
Als er veel meters afstand moet worden overbrugd, kan men ook terugvallen op een netwerk STP kabel.

Voor punt 2:
Je kan proberen om een duurdere kabel een beter beeld geeft.
Bij een analoge verbinding is een goede afscherming belangrijk.
Hoewel ik geen wonderen verwacht.
Daarvoor is de lengte van de SCART kabel te kort voor.
Gewijzigd door cornfed op 14 juni 2009, 17:34
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
RaulDuke
Heey,

dank je wel voor de snelle reactie.

Ten aanzien van punt 1:
Is er kwaliteitsverbetering te behalen als ik een bepaald type kabel gebruik? Praktisch: ik heb nu een standaard telefoonkabeltje die met zo'n RJ11 stekkertje in de ISRA zit. Zijn er betere kabels verkrijgbaar en gaat dit zorgen voor beter beeld?

T.a.v. de SCART kabel leen ik er eerst even 1, dan kan ik testen of het wat uithaalt.
 
cornfed
Hoe lang is de telefoonkabel tussen ISRA en router?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
RaulDuke

Quote

cornfed schreef:
Hoe lang is de telefoonkabel tussen ISRA en router?


2 meter, ik had al een keer gelezen dat er kwaliteitsverlies optreed bij een kabeltje van boven de 2 meter, dus die had ik al ingekort.
 
RaulDuke
Ik heb zelf even wat verder gegoogled en wat info opgeduikeld.

Zoals ik het nu begrijp worden er voor ADSL maar 2 aders in je telefoondraad gebruikt, dat zijn de twee aders die in een telefooncontactdoos op de twee bovenste pinnen zijn aangesloten. In een RJ11 stekkertje moet je die twee draden altijd op de twee middelste connectors aansluiten.

"Gewone" telefoonkabel heeft maar een matige afscherming tegen storing, derhalve is het verstandig om deze zo kort mogelijk te houden. Boven de 2 meter gaat er kwaliteitsverlies optreden. Als je langere afstanden wilt overbruggen kun je een cat5 kabel gebruiken. Dat is een type netwerkkabel met 8 aders. Het is UTP kabel (unshielded twisted pair) waarin de aders twee aan twee om elkaar gedraaid zijn. Dat zorgt voor afscherming tegen storing en je kunt daarmee dus grotere afstanden overbruggen zonder storing dan met gewone telefoonkabel. Je gebruikt van deze kabel dus ook slechts twee aders.

Conclusie:
Ik zou eventueel iets kwaliteitsverbetering kunnen behalen door mijn 'platte' telefoonkabeltje met aan 2 kanten een RJ11 connector (1 kant in het modem gestoken, andere kant in een telefoonstekker) te vervangen door een duurdere ronde telefoonkabel met een vaste telefoonstekker en een RJ11 connector.

Als ik hierboven onzin heb verkondigt dan hoor ik dat uiteraard graag Wink
 
cornfed
Klopt als een bus.
Alleen hoefde je niet te Googlen. In de tweede post staat precies hetzelfde, alleen beknopter.

Je kan een twisted pair telefoonkabel uitproberen. Kost ook niet zoveel.
Alleen vermoed ik (bijna) geen verbetering van de intrain waardes.
Daarvoor is de afstand te kort.
Ik ga nu wel uit dat de kabel niet langs storingsbronnen loopt zoals elektriciteitskabels bijvoorbeeld.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
RaulDuke
Vandaag een CAT5 telefoonkabel aangeschaft en een vaste telefoonstekker. Het valt me op dat de kleuren opeens wel veel "warmer" zijn op mijn TV, maar goed dat kan ik me ook verbeelden. Smile Het beeld is er in elk geval niet slechter op geworden en ik heb er weer wat bijgeleerd.

Nu nog even wat uit proberen met een duurdere SCART kabel, misschien heeft het nog meer effect.

Bedankt voor de info, groeten!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Verbeteren tv signaal', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zwak Wifi signaal/beperkt internet Algemeen : 6 26 sep 2014
Wifi ontvangst verbeteren Algemeen : 4 13 apr 2014
WIFI signaal DV2020 verbeteren, diverse oplossingen Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 19 18 feb 2013
dv-201amr verliest erg vaak wifi signaal Storing : 7 27 nov 2012
Veel problemen tijdens oplevering, ik heb nu geen signaal meer! Opleveringsproblemen : 5 13 jun 2012
Advertentie