obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Tele 2 levert de volgende Settop boxen met HDTV kwaliteit: VisonBox, Amino Communications type A132 en type A532
 Onderwerp afdrukken
Zo sluit je de Amino Decoder aan op je versterker/receiver
cornfed
Omdat er steeds vragen over het aansluiten van een versterker/receiver gesteld worden, verzamelen we alle info in deze post.

Eerst moeten we de oude situatie uitleggen:
De oude Samsung decoder heeft aparte tulp uitgangen waarmee je versterker kan aansluiten. Allemaal simpel en eenvoudig.
Digitale aansluitingen bezit de decoder niet en logischerwijze kan je daar dus niets mee met je versterker/receiver.


De nieuwe Amino decoders A132 en A532 hebben geen tulp pluggen voor een analoge aansluiting.
Die directe analoge aansluiting zoals bij de Samsung is dus niet mogelijk.
Bij die apparaten kan je maar op twee manieren een versterker aansluiten:

* Via een Toslink of optische kabel kan je direct je versterker aansluiten aan je versterker. Mits de versterker ook een optische ingang heeft!
Die aansluiting wordt vaak SPDIF genoemd.
Dit is de kabel en alle info daaromtrent: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sony/Phi..._Interface en http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK
Het voordeel is dat de kabel goedkoop is (onder de tien Euro) en daarmee ook Dolby Digital Surround overgebracht kan worden.
Als je versterker die mogelijk tot aansluiten heeft, is dat de meeste voordelige en handige aansluiting.

* Je kan ook via analoog links/rechts (stereo) je versterker aansluiten. Alle versterkers zouden deze mogelijkheid moeten hebben.
Het probleem is alleen dat de decoder geen analoge tulp uitgangen heeft.
Je moet dan het analoog signaal afsplitsen van de SCART uitgang/kabel. In de SCART kabel zit onder andere het stereo geluidssignaal in verwerkt.
Daarbij is het bijzondere probleem dat bij de decoder een speciale SCART kabel zit. Aan een kant zit een DIN-10 aansluiting en aan de andere een
standaard SCART aansluiting. Daardoor moet je met deze kabel werken als je tv wilt kijken of de versterker aansluiten (beide kan ook!).

Je bent dus gedwongen om zelf een adapter stuk te kopen om het stereo signaal af te splitsen.
Hier staan enkele voorbeelden: http://www.elekhomica.nl/images/SCART...ART060.gif en http://tele2.gebruikers.eu/forum/atta...adio_1.jpg
Met die adapter/afsplitser kan je dan via standaard stereo tulp kabels je versterker aansluiten.
Daar zit uiteraard geen Digital Dolby signaal op. Daar dit uitsluitend digitaal overgebracht kan worden.



Als laatste bijzonderheid bestaan er versterkers/receivers met een SCART in- en uitgangen.
Dan kan de decoder SCART kabel direct op aangesloten worden.
Dat geldt ook voor moderne receivers met een HDMI in- uitgangen. Je kan dan het HDMI signaal doorlussen naar de TV.


Tot zover dit stukje.
Dank aan alle leden die bijgedragen hebben aan de info en plaatjes.

Commentaar is welkom!

Edit Bill: Op verzoek enige grammaticale correcties.
Gewijzigd door Bill op 08 mei 2010, 11:44
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Booster
Toch nog een vraag hierover.


"De oude Samsung decoder heeft aparte tulp uitgangen waarmee je versterker kan aansluiten. Allemaal simpel en eenvoudig."


Ik heb een "oude" samsung decoder met onder andere tulp uitgangen en een home cinema set waar geen AUX op zit. Wel zit er een coax aansluiting op de home cinema set voor het radio/tv signaal en een audio ingang voor de video. Wanneer ik de tulp uitgangen van de decoder aansluit op de tulp ingangen "audio" van de home cinema set dan krijg ik geen ontvangst van radiozenders.

Nu is mijn vraag hoe ik dat wel voor elkaar krijg.
1. Is er een omzetter die het signaal uit de tulp uitgangen van de decoder omzet naar de coax aansluiting van de home ciema set? Zo ja gaat dat dan ook werken?

2. Is er een omzetter die het signaal uit de SPDIF uitgang van de decoder omzet naar de coax aansluiting van de home ciema set? Zo ja gaat dat dan ook werken?


Alvast bedankt,
Jeroen
 
cornfed
Op de tulp uitgangen van de decoder zit een analoog audiosignaal. Alleen geluid dus.
Maar een Coax aansluiting is alleen bedoeld voor antennes of voor de kabel.
Dat signaal is veel complexer en kan dus niet met elkaar verbonden worden.

De audioingang van de video zou wel moeten werken.
Je moet dan wel de video ingang selecteren op je Home Cinema set.
De tuner zelf werkt dan uiteraard niet. Daarvoor is de Coax nu juist voor bedoeld.
Je moet op je decoder de radiozenders uitkiezen. Dat is nu de tuner voor je Home Cinema Set.

Ik weet niet van het bestaan van zulke omvormers.
Als ze bestaan wordt het een zoektocht en zeker niet goedkoop.
Er zal nogal wat elektronica voor nodig zijn om het signaal om te zetten.
Gewijzigd door cornfed op 07 mei 2010, 12:03
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Booster
Dank voor je antwoord. Dit levert zoals gebruikelijk wel weer een vraag op.

Als de tulp uitgangen van de decoder alleen een analoog audiosignaal, alleen geluid, afgeven, wat is dan de juiste manier om het radio signaal uit de decoder naar mijn home cinema zet te krijgen?

Je geeft aan: "Je moet op je decoder de radiozenders uitkiezen. Dat is nu de tuner voor je Home Cinema Set." Ik krijg wel radiozenders op mijn televisie, via de scart van de decoder. Is dat wat je bedoeld? Dan moet ik dus de tv aan zetten om naar de radio te kunnen luisteren....? Maar hoe krijg ik dan het geluid van de tv weer terug naar de home cinema set. Want ik krijg de radio nog steeds niet over de geluidsprekers. Weet jij hoe ze dat bij Tele2 bedacht hadden? Hoe hadden zij het signaal van de decoder naar je home cinema set willen sturen?


Je geeft aan:
"De audioingang van de video zou wel moeten werken.
Je moet dan wel de video ingang selecteren op je Home Cinema set.
De tuner zelf werkt dan uiteraard niet."

Dus als ik via de tv een radiozender selecteer moet ik die kunnen horen via de home cinema set als ik het videokanaal selecteer?

Dat betekent volgens mij ook dat ik niet meer radio en tv tegelijk aan kan hebben?

Het lijkt zo simpel om een radio aan te sluiten.......

Alvast bedankt voor je hulp.
 
cornfed
Ja, gaat in de goede richting.
Via de tv kies je op de decoder het juiste radiostation.
Dan kan eventueel de tv weer uit.

Als je op je Home Cinema Set de ingang gebruikt van de Video Ingang, zal je de Video Ingang ook moeten selecteren om geluid te horen.
Althans, zo zou het moeten werken.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Booster
Dat gaan we dan maar eens uitproberen.
Ik laat je weten of het gelukt is.

Groeten Jeroen
Gewijzigd door Booster op 07 mei 2010, 12:57
 
Tr1bal
Ik moet zeggen dat ik dit wel heel k..t vind. ik kan wel een optische kabel aansluiten naar mijn stereo voor geluid, maar is wel rottig dat ik net een dure afstandbediening logitech afstandbediening heb gekocht en dan handmatig de tv moet uitzetten.

Bij digitenne kan je op de afstandbediening gewoon een activiteit instellen Radio Luisteren.. Die selecteer je.. de setopbox gaat naar radio en klaar..

Nu moet je eerst alles aanzetten en dan een radiozender kiezen en dan weer de tv uitzetten. Net wanneer zo'n logitech Harmony zo goed werkt..
Ook is het een drama om van radio weer terug te gaan naar TV.

Welcome back in the 90's
 
kobus1960
Dit euvel zou verholpen door de update die ergens later in de tijd verschijnt.
Vanwaar onduidelijk qua tijd? Da's Tele2 altijd.
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
cornfed
Kan je licht zien aan het eind van de optische kabel?
Gewijzigd door cornfed op 09 juli 2010, 14:20
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
cornfed
Of er dolby erop zit of alleen stereo, maak niks uit.
Zolang je licht ziet stuurt de decoder een signaal naar de versterker.

Je moet de versterker wel altijd instellen op het soort signaal (zie Gilex post) en dat hij ook het optische signaal pakt in plaats van de coaxiale.

Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Zo sluit je de Amino Decoder aan op je versterker/receiver', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Amino 150 op versterker aansluiten. Settop boxen / digitale ontvangers IPTV : 2 01 okt 2017
Zelf extra decoder kopen teogestaan? Settop boxen / digitale ontvangers IPTV : 1 30 jun 2017
Van Amino A532 naar Amino A550 Settop boxen / digitale ontvangers IPTV : 2 16 mei 2016
Amino IPTV Afstandsbediening Settop boxen / digitale ontvangers IPTV : 2 20 feb 2016
OE SLUIT IN MIJN TIME CAPSULE AAN MET ROUTERFUNCTIE ACHTER EEN TECHNICOLOR ROUTER / MODEL? Installatie en aansluit problemen Tele2 modems : 11 26 mei 2015
Advertentie