obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier vragen over uitbreidingen en instellingen van je netwerk. Welke ervaringen en problemen met het instellen van het modem kom je tegen
 Onderwerp afdrukken
Ik heb Poortproblemen met e-mule etc
paulvr
Beste mensen,
Allereerst mijn excuses, ik ben nieuw hier, heb geprobeerd alle relevante topics te lezen maar ben niet zo technisch dat ik ze ook allemaal begrijp. Ik wil U een probleem voorleggen waarmee ik al sinds september vorig jaar (toen ik bij tele2 begon) heb geworsteld. Namelijk het kunnen openzetten van poorten voor specifieke doeleinden.
Het DSL Router programma (NAT Port triggering setup) heb ik weten te vinden. Maar eigenlijk kwam daar al een eerste (kleine) vraag: Ik had emule ingesteld voor 4662 TCP, 4672 UDP maar DSL Router vraagt een begin en een eind moment dus ik maakte er maar 4662-4663 TCP, en 4672-4673 UDP van. Leek goed maar emule vertelde me dat de poorten dicht waren. Dus heel erg weinig, echt druppelend dataverkeer. (waarbij ik me afvraag waarom er dan überhaupt dataverkeer is als die poorten dicht zaten.

Ik beklaagde me bij een medewerker van Tele2 over de strooptrage doorgifte van nieuwsgroep artikelen en kreeg te horen dat ik daar ook een poortje voor moest opengooien, te weten 119. Dus dat werd 119-120 maar dat hielp evenmin. strooptraag!

Vuze leek iets sneller te gaan maar of dat aan de al dan niet open poorten ligt? geen idee. En sinds gisteren heb ik dan Bitcomet geinstalleerd, waarvoor poort 18008 nodig is dus zette ik 18008-18009 open maar dat hielp evenmin wat.

Nu vond ik op deze site de verwijzing naar CanYouSeeMe.org an daar kwam ik erachter dat in werkelijkheid geen van de ingestelde poorten in werkelijkheid open is. Alles zit potdicht!

Als leek heb ik geen flauw idee hoe verder te gaan. Voor alle duidelijkheid: ik heb expres geen enkele virusscanner geïnstalleerd (wil dat pas doen als ik dit probleem opgelost heb), en deed deze zelfde ervaringen op met zowel Windows 7, Windows Vista als ook Windows XP.

Ik heb ergens het gevoel dat het misschien met Windows settings te doen heeft, maar ook weer niet omdat ik bij de meeste programma's zoals e-mule apart toestemming moest geven dat e-mule met het internet verbonden mocht worden. Dus voor mij lijkt het alsof dat betekent dat de in Windows ingebouwde firewall de opdracht heeft aanvaard om het betreffende programma niet te blokkeren.

Maar goed, hier houdt mijn kennis op. Kan iemand me hier verder helpen? Ik zou er enorm blij mee zijn. Nog voor alle zekerheid even mijn complete NAT - Port Triggering Setup hieronder vermeld:

Application Trigger Open Remove
Name Protocol Port Range Protocol Port Range
Start End Start End
Agent TCP 119 120 TCP 119 120
eMule TCP 4662 4663 UDP 4672 4673
Vuze TCP 65351 65352 UDP 65351 65352
BitComet TCP 18008 18009 UDP 18008 18009
 
cornfed
Waarom werk je met Triggering?

Stel je poorten in via "Virtual Servers".
Daarbij ben je steeds de poorten aan het remappen.
Dat is alleen iets voor speciale gevallen.

Dus verwijder alle settings in Triggering gedeelte.
Vul via Virtual Servers je poorten in:


eMule TCP 4662 4662 UDP 4672 4672
Vuze TCP 65351 65351 UDP 65351 65351
BitComet TCP 18008 18008 UDP 18008 18008

En zorg ervoor dat je programma's ook met de juiste poort werken die je hebt ingevuld in de router.

Zoals je opmerkt staat voor usenet er niets bij (poort 119).
Voor usenet is het niet noodzakelijk om poorten te openen.



Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
paulvr
Hartelijk dank voor je reactie. Om eerst de "waarom" vraag te beantwoorden: dat waren instructies van de Tele2 technicus die langsgekomen was. De eerste port triggering heeft hij er zelf in gezet en de rest moest ik maar doen als hij weg was. Hij was er absoluut zeker van dat nieuwsgroepen sneller zouden lopen als ik 119 ingaf. Niet dus.

Kun je me trouwens uitleggen waarom ik voor NAT Virtual in plaats van Triggering moet kiezen? Wat is het verschil? Enig idee waarom de Tele2 technicus mij Triggering opgedragen heeft?

Maar jouw tips kan ik ook niet in orde krijgen. Als ik bij Virtual de eerste set (emule) ingeef begint het er al mee dat het programma automatisch de laatste unit van de server afhaalt (.1 wordt zomaar weggehaald) waarna hij verteld dat het om een ongeldig IP adres gaat.

Doe ik die er handmatig weer in dan vindt hij dat ik de poorten niet allemaal mag invullen, bij elk moet kennelijk de tweede kolom leegblijven, Dus probeerde ik dat te doen, maar dan krijg ik als foutmelding "Require BOTH External/Internal port range(Start/End values)" dus eigenlijk het omgekeerde.

O ja, ik heb toen het eerst misging alles gewist uit Triggering dus daar kan het ook niet aan liggen.

Maar ik merk wel iets heel anders op, iets wat me al eerder had moeten opvallen:

Om mijn modem te bereiken moet ik http://192.168.1.1/ ingeven, het IP adres van mijn modem dus.

Maar als ik naar CanYouSeeMe.org ga dan vertelt die mij dat mijn IP adres op het internet 87.213.xx.xx luidt. Ik heb aangenomen dat dat logisch is, maar vraag me nu toch af of daarin ergens de fout schuilt. Of is dat gewoon heel normaal?

Maar goed, hoe dan ook, ik heb Triggering gewist en kan Virtual niet invoeren dus ik lijk nog verder van huis te zijn.

Intussen heb ik me maar even geconcentreerd op BitComet omdat die maar een poort voor alles claimt ( 18008 ) dus daarom geen problemen geeft als emule. Maar ook hier gaat alles radicaal mis: of ik nu als server IP adress de laatstgenoemde 87.213.xx.xx opgeef of het modem adres, in beide gevallen ziet CanYouSeeMe.org helemaal niets op poort 18008 (server timeout)

Zoals je ziet, ik heb alles geprobeerd wat ik kan bedenken maar het heeft niets opgeleverd. Heb je misschien nog andere tips of suggesties voor me? Of iemand anders hier?

Voor alles meer dan dankbaar!
Gewijzigd door cornfed op 23 mei 2010, 01:01
 
paulvr
PS

Overigens spreekt men op
http://forum.tele2.gebruikers.eu/forum/list_messages/83105
ook van het gebruik van NAT Port Triggering, ik vond nog nergens anders die Virtual Servers mogelijkheid genoemd. En van wat ik daar lees (zonder het te begrijpen) lijkt het alsof het een soort noodmaatregel is, er staat o.a. The Internal port is required only if the external port needs to be converted to a different port number used by the server on the LAN side." Wat dat allemaal betekent weet ik niet maar mijn installatie is gewoon een nieuwe zonder dat er sprake is van een server aan de LAN side (voor zover ik weet). het Tele2 modem heeft 2 internet poorten en daar hangen twee pc's aan zonder bijzondere toepassingen, alleen browsen op de ene en op de andere had ik graag wat dingen als BitComet en emule uitgeprobeerd. Voor andere toepassingen ben ik niet slim genoeg :-)
 
cornfed
Tele2 technicus? Je bedoelt de Tele2 monteur die je komt aansluiten?
Daar mag je niet van verwachten dat zij van alles goed op de hoogte zijn. Hun job is puur het aansluiten en niets meer.
Normaal gesproken doen zij niets extra's op je pc instellen.
Hoe dan ook; het advies was fout.

De Tele2 nieuwsserver is altijd erg traag. Dat is ook de bedoeling.
Als je meer snelheid wilt, moet je bij Tweaknews een abonnement pakken.
Dat is dezelfde firma die nu namens Tele2 het langzame usenet verzorgt.
Zie dit topic: Nieuws server Tele2 instellen
Maar je kan beter rondkijken naar een andere usenetprovider. Onze sponsor (reclameblokje rechtsboven aan de pagina) is niet slecht en toch niet duur.


Veder met je poortjes.
Bij Virtual Servers zijn de poorten altijd open zolang de pc actief is waar de poortregel naar verwijst.
Bij Port Triggering gaan de poorten alleen open als eerst op je pc het programma actief gaat werken met de bewuste poorten.
Dat is voor torrents niet handig. Het torrent netwerk moet zelfstandig van buiten af verbinding kunnen maken met je torrent programma.
Daarom moet je Virtual Servers gebruiken.

De router zelf is altijd 192.168.1.1 en dat adres moet je altijd gebruiken als je iets wilt aanpassen in de router config.
Het 87.123.xx.xx ip adres is je WAN ip adres. Daarmee ga je het internet op.
Beide adressen leiden naar je router. Alleen de ene van binnen (je pc) en de andere van buiten (internet). Een router, twee adressen.


Wel nu. Je vult de poort regel niet goed in.
Bij Server IP Address: moet je het ip adres invullen van de pc waar het programma op draait. (192.168.1.6 bijvoorbeeld)
Bij de vier invulvelden moet je dezelfde poort steeds ingeven. (Bitcomet bijvoorbeeld 18008).
Als je klaar bent altijd op Save/Apply klikken. Anders werkt het niet.
Ook is het soms nodig om de router nieuw te starten.
Als laatste altijd checken of het programma zelf ook ingesteld staat voor die bewuste poort.

Kijk maar of het lukt. Ik lees het wel...
Gewijzigd door cornfed op 23 mei 2010, 00:01
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
paulvr
Hartelijk dank Cornfed, het werkt !!!!!
Ik zocht de specifieke IP op van mijn pc, gaf 18008 in voor Bitcomet (die lopende is) en BINGO, de Open Port Check Tool vertelt me

Success: I can see your service on 87.213.xx.xx on port (18008)
Your ISP is not blocking port 18008

BitComet haalt weliswaar niets binnen op dit moment maar dat zal wel een kwestie zijn van de Router afsluiten en de PC heropstarten. Nu tijd voor bed, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de rest morgen ook volgens plan zal gaan.

Nogmaals heel erg hartelijk bedankt, ik zocht hier meer dan een half jaar naar.

PS: de Tele2 man was op zich iets meer dan een installateur, die was al eerder langs geweest maar kon mijn problemen niet oplossen. Deze man kwam met dermate veel meetapparatuur dat hij kon vaststellen dat het aan een loszittend draadje in de KPN kast verderop in de straat lag. Maar goed, kennelijk niet ervaren genoeg om mij te helpen zoals jij dat hebt gedaan!
Gewijzigd door cornfed op 23 mei 2010, 01:00
 
cornfed
Geen dank. Het hoort allemaal bij mijn job hier.

Ik heb alle je WAN ip's gemaskeerd vanwege veiligheidsredenen.

Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
paulvr
Beste Cornfed,

Ik heb toch nog een aanvullend vraagje: ik merk dat het IP adres van mijn PC nog al eens verandert voor wat betreft het laatste cijfer. Zodra dat zo is werken de vrijgeschakelde poorten niet meer en moet ik dus alles weer opnieuw ingeven, nu met het veranderde laatste IP getal. Is daar iets aan te doen of moet ik dat gewoon elke keer blijven invoeren?

Bij voorbaat hartelijk dank!!!
 
cornfed
Dan moet je een statisch ip geven aan je pc.
Dat moet je zelf instellen in je pc.
Als de poort regel daar naar verwijst dan, hoef je niets meer in te stellen.

Hier kan je een handige handleiding zien: http://www.snelrennen.nl/ip_adres.php

Deze is dan voor XP, maar je kan hem ook gebruiken voor Vista of Windows 7. Alleen moet je bij de laatste twee alle instellingen doen in het Netwerkcentrum.

Als laatste suggestie kan ik je aanraden om een hoog ip adres te kiezen.
Dan kan er geen conflict komen met de DHCP server van de router.
192.168.1.100 bijvoorbeeld is prima.
De rest van de gegevens haal je uit de link.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
paulvr
Hartelijk bedankt!!!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Ik heb Poortproblemen met e-mule etc', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
ook poortproblemen met een NAS Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 20 12 apr 2010
Advertentie