obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Nog geen categorie gevonden waar je je post kwijt kunt? Dan hier maar.
 Onderwerp afdrukken
NAS en modem instellen voor verbinding van buitenaf
enijhuis
Goedemiddag dames en heren,

Ik heb zojuist mijn NAS gereedgemaakt voor gebruik en als het goed is functioneert ook alles zoals het hoort. Althans voor binnenshuis. Nu wil ik hier en daar wel eens een bestandje delen en/of bij anderen ophalen, maar daar komt het. Hoe stel ik dit in? Blijkbaar moet ik iets met het modem (DV-201AMR) en moet ik iets op mijn PC (firewall?) veranderen, maar ik weet niet wat. Ik weet wel dat ik een static ip nodig heb en voor zover ik weet heb ik dit ook weten te realiseren voor zowel mijn PC als de NAS. Kan iemand mij uitleggen hoe en wat ik moet invullen en hoe ik een vrije poort(?) kan vinden? Het zou ook handig zijn als ik dit kan testen via een betrouwbare website, iemand daarover een idee?
Mijn OS is Win7.

Alvast bedankt voor het pijnigen der hersenen,

Erwin
 
cornfed
Welk statisch ip adres heb je gekozen voor je NAS?

In principe is het voldoende om dat statische ip adres in de DMZ Host te zetten.
Je NAS draait zeer waarschijnlijk een Linux variant en die worden als veilig gezien.
Een login is dan voldoende als beveiliging.
Kies dan wel een goede kwaliteit wachtwoord uit.
Hoe complexer hij is, hoe moeilijk hij te kraken valt.

Als je dat niet wilt, kan je ook werken met "Virtual Servers".
Dan moet je elke poort "met de hand" openen naar je NAS toe.
Dat is ook een mogelijkheid om je NAS zichtbaar te maken in het internet.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
enijhuis
Ik heb inderdaad het static ip in de DMZ ingevoerd en dat ook uitgetest, maar dan kan jan-en-alleman in principe mijn server beheren als ze het wachtwoord weten te kraken. Ik vind het overigens wel vreemd dat ik niet de standaard inlognaam kan veranderen.

Ik las in de handleiding over "Virtual servers" het volgende:"Dit houdt in dat de poorten onder virtual server altijd openstaan en dus bij verkeerd gebruik ook door eventuele hackers kunnen worden gebruikt." (Pag. 41) Is er nog een alternatief of moet ik helaas kiezen tussen twee 'kwaden'? Ik hoef in principe niet extern mijn server te beheren, maar wil alleen bij de bestanden kunnen. Stel dat ik voor virtual server ga, moet ik dan mijn firewall nog anders instellen? Dezelfde vraag geldt voor porttriggering, maar van dat verhaaltje snap ik niet zoveel ivm 'open poorten?' etc.

Off topic: Weet je overigens nog een aantal site's waar ik gratis (ja ik ben een echte 'scrooge'Wink een ip adres aan een domein kan koppelen zodat ik niet elke keer dat lastige nummer hoef te onthouden.
 
cornfed
Het enige verschil tussen DMZ en Virtual Servers zit hem daarin dat je via DMZ alle poorten in één keer opent naar je NAS toe en via Virtual Servers alleen die je ingesteld hebt via Virtual Servers.
Voor de rest is er geen verschil.

Port Triggering is een variant van Virtual Servers.
Alleen blijft de poort gesloten totdat je eigen interne NAS/PC die poort opent via een applicatie. Pas wanneer dat gebeurt is, gaat de poort open.
Het grote voordeel van Port Triggering is dat je geen ip adres hoeft op te geven van te voren.
Voor jou is dit geen optie, want je wilt graag via een buitenverbinding toegang krijgen tot je NAS.
De eerste aanvraag gebeurt dus via het internet.

Als je een sterk wachtwoord kiest, hoef je niet zo bang te zijn voor een hack.
Hier heb een leuke site die je verder daarmee helpt: -> [url]http://www.safepasswd.com/
[/url]
Misschien kan je via Telnet je login helemaal aanpassen.
Dat je loginnaam niet kan aanpassen lijkt mij meer een softwarebug.

Is DynDNS geen optie voor je om ip adres te onthouden?
De NAS zal dat vast wel ondersteunen.
Gewijzigd door cornfed op 03 augustus 2011, 19:55
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
enijhuis
Allereerst al bedankt voor je hulp zover.

Als ik het goed begrijp moet ik volgens jou de overweging maken of ik DMZ of Virtual servers ga gebruiken. Beidde zijn dus even veilig, gewoon een goed wachtwoord zal dan volstaan? Dus ook als ik een virtual server gebruik en ik tik in de adresbalk mijn ip, bv 87.654.321.012 of ftp://87.654.321.012 in dan krijg ik net als bij DMZ in het eerste geval (na invullen wachtwoord uiteraard) het instellingen menu te zien en in het tweede geval de data.

Bedoelde je overigens met softwarebug de loginnaam van de NAS of van mijn modem? Die van de modem kan ik namelijk wel wijzigen, maar die van mijn NAS niet. Hierover is ook al een vraag onderweg naar www.unisupport.com

Is DynDNS betrouwbaar en zijn er nog andere met een ander achtervoegsel dan dynDNS.xx (puur cosmetisch vraagje)?
 
cornfed

Quote

enijhuis schreef:

Als ik het goed begrijp moet ik volgens jou de overweging maken of ik DMZ of Virtual servers ga gebruiken. Beidde zijn dus even veilig, gewoon een goed wachtwoord zal dan volstaan? Dus ook als ik een virtual server gebruik en ik tik in de adresbalk mijn ip, bv 87.654.321.012 of ftp://87.654.321.012 in dan krijg ik net als bij DMZ in het eerste geval (na invullen wachtwoord uiteraard) het instellingen menu te zien en in het tweede geval de data.


Ja.

Quote


Bedoelde je overigens met softwarebug de loginnaam van de NAS of van mijn modem? Die van de modem kan ik namelijk wel wijzigen, maar die van mijn NAS niet. Hierover is ook al een vraag onderweg naar www.unisupport.com


Je NAS.

Quote


Is DynDNS betrouwbaar en zijn er nog andere met een ander achtervoegsel dan dynDNS.xx (puur cosmetisch vraagje)?


DynDNS koppelt automatisch je WAN ip adres aan een domeinnaam. Dat is alles. Ze bestaan al jaren en zijn betrouwbaar.
Er zijn andere diensten vergelijkbaar als DynDNS.
http://www.no-ip.com/ bijvoorbeeld.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
enijhuis
Bedankt voor alle hulp. Nu nog een antwoord afwachten ivm login van de NAS van 'unisupport'.

Mocht er nog een vraag zijn, dan laat ik het wel weer eens weten.

Nogmaals bedankt!!
 
cornfed
Graag gedaan! Wink
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'NAS en modem instellen voor verbinding van buitenaf', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Airport verbinding verbreekt steeds Algemeen : 1 13 apr 2020
Voip instellingen voor MediaAccess TG789bvn Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 1 10 jan 2018
Problemen Comtrend CT-6373 Modem-Router Algemeen : 23 06 jun 2017
Poorten openen voor de Xbox & Playstation Helpdesk : 76 22 feb 2017
Admin toegang voor de Comtrend router Internet tot 50 Mbit/s via VDSL : 107 12 dec 2016
Advertentie