obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken
Een router achter een Davolink opstellen en hem gebruiken als switch
cornfed
Wegwijs om een router achter de Davolink te gebruiken.



Als men een router achter een andere router wilt hangen, moeten er enkele belangrijke instellingen gepleegd worden op beide apparaten.
Het grootste probleem ligt in het feit dat de Davolink (DV-2020 en AMR201) niet in bridge modus gesteld kan worden.
Ze moeten blijven 'routen'. Bijkomend is het probleem dat op de Davolink de DHCP server niet uitgezet kan worden.

Met deze aanwijzingen moet het mogelijk om vrijwel elke router in te zetten.


Ten eerst moet er instellingen gepleegd worden op de Davolink:

* Zorg voor een (bekabelde) verbinding met de Davolink.
* Surf naar webinterface 192.168.1.1 (login is user/user).
* Beperk de range van de DHCP server. In plaats van eind adres 254 dus 100 invullen.
Daarmee voorkom je altijd conflicten tussen DHCP uitgegeven ip's en vast ingestelde ip's.
* Als je niet van plan bent om de WLAN functionaliteit te gebruiken van de Davolink, kan je hem beter uitzetten in het menu Wireless.

Dan komt de nieuwe router aan de beurt:

* Zorg voor een verbinding met een pc. Hij wordt eerst apart aangesloten zonder de Davolink.
* Eventueel is het noodzakelijk om tijdelijk het ip adres van je pc aan te passen aan het gebruikte subnet van de router. (192.168.0.xx of 10.0.050 bv.)
* Surf naar de webinterface. Naar welk ipadres en welke login staat in de handleiding van de router.
* Zet de DHCP server uit.
* Wijzig het ip adres van de router zelf. Hij moet in het subnet vallen van de Davolink. (192.168.1.200 bv.)
* Als de verbinding nu wegvalt met die router, moet je de pc herstarten. Dan vindt de pc het nieuwe ip adres van de router.
* Indien aanwezig is het handig om ook het WLAN signaal in te stellen. Zo nodig kan die het WLAN signaal vervangen van de Davolink.
* Zorg ervoor dat alle wijzigingen worden opgeslagen.

Nu worden beide apparaten met elkaar verbonden.
Sluit een netwerkkabel aan vanaf LAN 3 of 4 van de Davolink naar een LAN poort van de nieuwe router.
Als je een router hebt zonder modem, moet je de WAN poort niet gebruiken!


Start eerst de Davolink en dan pas de nieuwe router en dan pas de pc's, laptops en andere apparatuur.
Je kan nu via 192.168.1.1 de Davolink bereiken en instellen en via 192.168.1.200 (volgens deze handleiding) de nieuwe router bereiken en instellen.
Ook kan je vaste ip's uitdelen aan aangesloten apparatuur vanaf 192.168.1.101 en verder.
Dat is vooral handig als je poorten wilt openen en dergelijke.


Succes ermee!
Gewijzigd door cornfed op 28 maart 2012, 19:30
 
patella902
pfff even zoeken en toen vond ik deze entry. Ik had het al bijna opgegeven maar jou instruktie heeft er mede toe geleid dat ik nu een snelle draadloze internet verbinding heb. De snelheid cq sterkte van de davoling router/modem is id te zwak en dus heb ik een sitecom 300N router erbij gekocht. Na enig leeswerk aan de slag maar dit leverde geen resultaat. Uiteindelijk deze instruktie gevonden et volia! eureka het werkt. 1 foutje bij mij was onder andere de gekozen poort op de davolink. Na dit hersteld te hebben en ik de instellingen voor mijn draadloze net werk opnieuw had ingesteld doet alles het nu goed.
Overigens wel verbassingwekkend dat tele2 nog steeds die modem/router gegevens zo angstvallig vast houd. Niet helemaal van deze tijd denk ik met alle ontwikkelingen op internet verbindingen denk ik zo.
Grt TheoSmile
 
cornfed
Bedankt voor je reactie!
Toch al dat werk niet voor niets geweest...Grin
Gewijzigd door cornfed op 31 mei 2009, 01:27
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
henkstr
vanwaar de WAN poort niet gebruiken? Dan hoef je alleen maar de range anders in te stellen. (192.168.2.x)
 
cornfed
Puur vanwege de eenvoud van de setup.
De meeste users hebben weinig tot geen ervaring met netwerken.
Dan moet je voor de simpelste kiezen.
En de meeste users hebben een router zonder WAN aansluiting

Je kan als je perse wilt ook met de WAN poort werken.
Limiteer de DHCP scope van de Davolink.
Stel voor de router een vast ip adres in.
Zorg ervoor dat de router met een static ip adres werkt op de WAN poort.
Gateway en DNS met de hand invullen in de router.
Firewall deactiveren.
DHCP server deactiveren.

Het enige probleem is dat ik niet weet of elke router zo ook gaat werken.
Gewijzigd door cornfed op 11 juni 2009, 15:11
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
mcintosh
Iemand die me kan vertellen of ik de Davolink kan gebruiken icm een 300N USB adapter?
 
cornfed
Welke precies? De WL302 of de WL182?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
mcintosh
De WL344?

http://www.dixons.nl/De_online_winkel/ProductDetail/xp/shop/computers/internet_en_netwerk/netwerkadapters/SITECOM+WL-344+Wireless+300N+X2+USB-adapter.7112826/default.aspx

Een draadloze USB adapter dus, om zodoende de snelheid van mijn netwerk te vergroten opdat ik HD bestanden kan gaan streamen vanaf mijn PC naar mijn PS3 Smile
 
cornfed
Werken zal hij zeker. Alleen die WDS knop functioneert niet met de Davolink.

De snelheid met de router zal niet verhogen die kan maximaal 802.11g aan, dus 54 Mbit max in theorie.
Effectief blijft 20 Mbit over in het echte leven.
Snelheid wordt bepaald door de langzaamste schakel. Dat is dus hier de Davolink.
Gewijzigd door cornfed op 04 oktober 2009, 00:55
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
mcintosh
Das erg jammer... wordt tijd dat ze hun modems wat upgraden... anders ruil ik de draadloze om voor een vast en koop ik een draadloze router voor er achter Smile
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Een router achter een Davolink opstellen en hem gebruiken als switch', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Problemen Comtrend CT-6373 Modem-Router Algemeen : 23 06 jun 2017
Na reparatie pc -pc via tv gebruiken lukt niet meer Algemeen : 1 01 jan 2017
Admin toegang voor de Comtrend router Internet tot 50 Mbit/s via VDSL : 107 12 dec 2016
Tele2 met eigen modem en eigen router Algemeen : 2 08 aug 2016
poorten opzetten davolink dv 2020 voor klikaanuit Installatie en aansluit problemen Tele2 modems : 1 17 jul 2016
Advertentie