Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
Een router achter een Davolink opstellen en hem gebruiken als switch
|
|
cornfed |
Geplaatst op 24 June 2011, 09:04
|
Superbeheerder Berichten: 5398 Lid sinds: 04 Aug 2008 |
Ik vind het prima als je meer wilt weten. Een router bestaat eigenlijk intern uit meerdere apparaten. Voor een modem met router geldt dat natuurlijk ook. Dan moet je denken aan het interne modem, interne WAN, interne switch, interne WIFI adapter en eventueel de VOIP adapter. Tot op een niveau kunnen die apparaten zelfstandig hun werk doen. En daar maken we gebruik van. De tweede router maken we "netwerk dom" door de DHCP server uit te zetten. Dan gedragen zich de LAN poorten van die tweede router als een switch. Als je de netwerkkabel verbindt met eerste router (de baas op je interne netwerk) weet de tweede router niet beter en gedraagt als een doodnormale switch. Het handige daarbij is ook nog dat je WIFI gedeelte daarvan niets merkt en gewoon zijn diensten verricht. Het WAN of ADSL gedeelte kan je niet uitzetten. Die blijven actief draaien in de router. Alleen krijgen die verbinding meer. Dat mag geen probleem opleveren voor het functioneren van de Sweex. Als je last hebt van de lampjes, kan je een stukje tape overheen plakken. |
|
|
P@bz |
Geplaatst op 17 July 2011, 12:45
|
Activiteit Berichten: 11 Lid sinds: 17 Jul 2011 |
Beste Cornfed en anderen, Ik volg deze thread al een tijdje en het moment is eindelijk daar dat ik toe ben gekomen aan een kleine digitale update in huis ! Graag zou ik jullie om wat advies willen vragen. Mijn draadloze netwerk in huis is op sommige plekken echt te belabberd met de Davolink. Heb al rondgekeken op welke channel netwerken om mij heen zitten en geprobeerd een vrij kanaal te kiezen. Blijft echter nog steeds beroerd. Nu heb ik al begrepen dat de Davolink nou niet bepaald bekend staat om een sterk WIFI signaal. Nu wil ik de volgende zaken gaan doen:
Nu heb ik de volgende vragen dan wel problemen...
Ik heb geprobeerd mezelf (voor zover mogelijk ) zo goed mogelijk in te lezen, maar zou voordat ik grote uitgaven ga doen, toch graag het eea willen laten toetsen. Uitgebreide vraag, maar ik hoop dat jullie kunnen helpen! Alvast bedankt! |
|
|
cornfed |
Geplaatst op 17 July 2011, 18:03
|
Je kan een extra router achter de Davolink bedrijven. Geen probleem. Welke je van die twee types de beste zijn, weet ik niet. Maar dat kan je gemakkelijk zelf uitvinden via reviews en tests. Beide routers kunnen zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz band tegelijk aan. Dan kan het wireless signaal van de Davolink gerust uitgeschakeld worden. Komend op je specifieke vragen: In principe kan je buurvrouw niet op je eigen netwerk. Zolang je maar die extra router als router laat fungeren (dus via de WAN poort), is je interne netwerk afgesloten van die van de Davolink. Als die buurvrouw ook nog geen inlog bezit van de Davolink, is alles safe voor jou. Dat beantwoord gelijk je tweede vraag. Bij de Sonos verwacht ik geen echte problemen. Wel moet je rekening houden dat Sonos op het dichtbevolkte 2,4 Ghz band werkt. In hoeverre dat problemen zou kunnen opleveren met de andere netwerken in de buurt of moet je wanden en vloeren van je huis, is een kwestie van uitproberen. |
|
|
P@bz |
Geplaatst op 17 July 2011, 18:08
|
Dank voor je snelle reactie! Als ik jou eerste post lees, geef je de voorkeur aan het gebruiken van de LAN poorten, maar dat gaat dus niet in dit geval als ik het goed begrijp. Geeft dit nog snelheidsverlies of andere problemen? Is er trouwens een mogelijkheid om de snel per poort te reguleren om in te stellen dat zij niet alle bandbreedte gebruikt? |
|
|
cornfed |
Geplaatst op 17 July 2011, 18:26
|
De switch/access point oplossing is handig en eenvoudig voor de meeste gebruikers. Maar in jouw specifiek geval (de buurvrouw) is dat niet het geval. Daarom: router achter router. Als je de bandbreedte wilt regelen of inperken, zou dat nu moeten gebeuren in de Davolink. En die kent die mogelijkheden niet. Overigens moet je "gedeelde" verbinding niet meedelen aan Tele2. Want dat mag niet van hun. Er is nog een alternatieve oplossing. Als je niet belt of tv kijkt via Tele2, kan je de Davolink vervangen door een ander modem met router. Als je dan voor een heel goede router kiest, is er wel veel mogelijk met betrekking tot bandwith management en VLAN's. Dan is een tweede router niet meer nodig. |
|
|
P@bz |
Geplaatst op 17 July 2011, 18:32
|
Van dat delen wist ik niet... Nu is het zo dat we beiden op hetzelfde adres wonen. Appartement is verdeeld in 2 verdiepingen en ik huur de eerste en zij de tweede. Zie het dus meer als huisgenoten ;-). Ons fysiek adres is namelijk hetzelfde. Helaas kijk ik wel TV via Tele2, ook al ben ik aan het rondkijken naar andere aanbieders. Het is de laatste tijd namelijk heel erg traag sinds de nieuwe firmware (schijnt bekend te zijn bij Tele2). Ik heb je Routerhack wel gelezen, maar is niet van toepassing. Is het niet mogelijk om met de router achter de davolink VLAN etc in te stellen? |
|
|
cornfed |
Geplaatst op 17 July 2011, 18:44
|
Het "delen" van je verbinding heeft ook te maken dat er maar één naam op het contract mag staan. Als je buurvrouw iets betaalt voor je lijntje, is dat wederverkoop en dat mag niet van Tele2. Zolang je daarover in stilzwijgen hult, is er niets aan de hand. Tele2 kan niet binnen in je huis kijken. Je hebt zeker nog een oude Samsung decoder? Daarvan is inderdaad bekend, dat die langzaam zijn geworden na de laatste grote firmware update. De Davolink vervangen is daarom geen optie voor je. De extra router heeft geen VLAN nodig. Je hebt dan al een eigen afgesloten netwerk. Of je moet de buurvrouw over je eigen extra router willen aansluiten, dan is zijn VLAN's wel nodig/handig. Dat moet je zelf beslissen. |
|
|
The Dreamer |
Geplaatst op 02 August 2011, 02:37
|
Activiteit Berichten: 10 Lid sinds: 21 Jul 2009 |
cornfed, Ik ben geen netwerkexpert dus even een paar vragen. Is het zo dat alle data die over het LAN-netwerk gaan altijd intern door de Davolink (max. 100MBit) moeten gaan? Ik probeer namelijk mijn via een Gbit verbinding met een Netgear NAS te werken (duur en snel model). Ik kom niet verder dan 11.5 MB/s (lijkt mij 100Mbit/s...?). Is het dan zo dat ik de volledige 1Gbit verbinding van mijn nieuwe router niet kan gebruiken als alles zo staat ingesteld zoals in de startpost? Ik bedoel dan niet in de zin van theoretische snelheden versus praktische snelheden maar 1Gbit versus 100Mbit omdat de data via de Davolink loopt. Is dit op te lossen door toch de WAN-poort op mijn nieuwe router te gebruiken of anderszins? |
|
|
KL643 |
Geplaatst op 02 August 2011, 08:38
|
Activiteit Berichten: 66 Lid sinds: 16 Nov 2010 |
Zolang je er geen Gigabit switch tussen hebt,verloopt het verkeer via je fast ethernet router. Oplossing :koop een gigabit switch en hang deze achter je router. Alle apparaten die je aan de switch hangt,zullen nu via gigabit snelheid met elkaar communiceren (mits ze allen een gigabit aansluiting hebben en verbonden zijn via een Cat5e kabel). |
|
|
The Dreamer |
Geplaatst op 02 August 2011, 08:57
|
Activiteit Berichten: 10 Lid sinds: 21 Jul 2009 |
Dus je bedoelt router-router-switch (drie apparaten)? Mijn nieuwe router achter mijn Davolink ondersteunt al Gbit lan en nu krijg ik dus maar 100Mbit tussen mijn NAS en laptop die op de wlan hiervan zijn aangesloten. Mijn vraag is dus: gaat alle data sowieso via een lus door de Davolink als alles zo staat ingesteld zoals in de startpost? Zoals dit: wan (internet) | Davolink | Nieuwe Gbit router ( op davolink via lan; zelfde ip-range) |_______| PC____NAS Ik krijg maar 11MB/s Automatisch samengevoegd met vorige post op: augustus 02 2011 10:01:02: wlan = WIRED-lan (Gbit dus) ps: Kun je posts niet editted op dit forum? Gewijzigd door The Dreamer op 02 August 2011, 09:01 |
|
|
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
| |
Spring naar forum: |
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Een router achter een Davolink opstellen en hem gebruiken als switch', te verwijzen!
BBcode: | |
HTML: |
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp | Forum | Laatste bericht | |
---|---|---|---|
Problemen Comtrend CT-6373 Modem-Router | Algemeen | : 23 | 06 Jun 2017 |
Na reparatie pc -pc via tv gebruiken lukt niet meer | Algemeen | : 1 | 01 Jan 2017 |
Admin toegang voor de Comtrend router | Internet tot 50 Mbit/s via VDSL | : 107 | 12 Dec 2016 |
Tele2 met eigen modem en eigen router | Algemeen | : 2 | 08 Aug 2016 |
poorten opzetten davolink dv 2020 voor klikaanuit | Installatie en aansluit problemen Tele2 modems | : 1 | 17 Jul 2016 |
Advertentie