obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier ervaringen en problemen met de installatie en aansluitingen van het Tele2 modem
 Onderwerp afdrukken
Poort open maar kan NAS niet bereiken
jurjen
Beste allen,

Uiteindelijk is het me gelukt om achter mijn Davolink DV-201AMR een sitecom wlr-5000 router te hangen. Deze router fungeert (volgens mij/zo heet dat toch?) als switch. De verbinding is namelijk als volgt:

Internet Tele2 ----> Davolink uit via LAN3 <-----> Sitecom in via LAN (wifi op Davo is uit en op Sitecom is aan)

Aan de Sitecom hangt een NAS (Synology DS212J). Deze werkt prima en is via het thuisnetwerk prima te bereiken. Ik zou deze NAS ook graag via het web willen kunnen benaderen. De installatie-wizard van Synology werkt bij mij niet, omdat de sitecom router en/of de davolink modem/router niet in de wizard-lijst van Synology voorkomen. Omdat de wizard niet werkt moet ik (voor zover ik begrepen heb) zelf poorten openzetten in de Davo en de Sitecom. Dit is wat ik gedaan heb.

Op de Davolink heb ik poort 80 en 5000 opengezet. Het ingevulde server ip-adres is het adres van de Sitecom (statisch) (192.168.200). Zie screenshot:
23249805


Op de Sitecom heb ik poort 80 en 5000 ook opengezet. Het ingevulde server ip-adres is het adres van de NAS (statisch) (192.168.1.2). Zie screenshot:
90497180


Als ik via de site http://www.canyouseeme.org/ poort 80 en 5000 check of deze openstaan, dan krijg ik een timeoutmelding en dat het dus niet lukt. Dit terwijl volgens mij de poorten opstaan, toch?

Wat doe ik hier niet goed? Iemand een idee/suggestie?

Verder:
Via NO-IP.COM heb ik een hostnaam aangevraagd die naar mijn 'externe' ip-adres verwijst.

DS212J
DDNS instellingen ingevoerd. Ik heb een hostnaam via no-ip.com aangevraagd.
zie screenshot van de DDNS instellingen.
25792855

Alvast bedankt voor jullie reacties!


Groet,
Jurjen
 
cornfed
Dus intern werkt je server goed? 192.168.1.200:80 en 192.168.1.200:5000

De poort instellingen van de Sitecom kan je weghalen.
In je huidige configuratie werkt dat niet meer.
Uitsluitend in de Davolink worden poorten geopend. Nergens anders.

Waarom schrijf je dat je NAS een statisch ip adres heeft bij de Davolink 192.168.1.200 en bij de Sitecom 192.168.1.2?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
jurjen
Ok, ik zal de instellingen in de sitecom weghalen.

Wat bedoel je precies met of de server intern goed werkt met 192.168.1200:80 en :5000?

192.168.1.200 is mijn Sitecom router mijn NAS is 192.168.1.2

Wat ik bedoel met dat m'n NAS verder goed lijkt te werken (vorige post) is dat ik vanaf m'n laptop de NAS via de WIFI (sitecom) kan benaderen en gebruiken. Is dat wat jij ook bedoelt met :80 en :5000? Of zijn dat andere dingen? (sorry, ben een leek....)

Ik las ook ergens dat Tel2 poort 80 niet beschikbaar stelt of zo? Klopt dat? Ik heb 'm op de Davo nl. wel geforward (zie screenshot).


Groet,
Jurjen

Automatisch samengevoegd met vorige post op: april 06 2012 13:48:40:
Quote: "Waarom schrijf je dat je NAS een statisch ip adres heeft bij de Davolink 192.168.1.200 en bij de Sitecom 192.168.1.2?"

Bij het handmatig instellen van de NAS schijnt het belangrijk te zijn dat de NAS een statisch ip-adres heeft (heb ik in documentatie gelezen).

De ip-adressen zijn als volgt:

De Davo heeft IP-adres 192.168.1.1. Hier staat de DHCP aan met een range van (uit m'n hoofd) 192.168.1.1 t/m 192.168.1.100
De Sitecom heeft als ip-adres 192.168.1.200 (DHCP staat hier uit)
De NAS heeft een statisch IP-adres, nl. 192.168.1.2 (= in range van de Davo)

Ik weet niet of dit iets uitmaakt. Ik heb het gemeld omdat het misschien wel iets uitmaakt zodat iemand hier op kan reageren.

Groet,
Jurjen
Gewijzigd door jurjen op 06 april 2012, 13:48
 
cornfed
Ik begrijp nu wat je aan het doen bent.
Je bent nu de poorten aan het openen als je twee router achter elkaar hebt gezet.
Maar de tweede router is nu geen router meer, maar een switch.
Dus dan werkt deze methode niet.

Ook moet je nooit 192.168.1.2 gebruiken voor je netwerkapparatuur.
Bij de Davolink is 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.5 gereserveerd voor tv en telefonie.
Een pc die als enige aangesloten is, krijgt altijd een ip adres vanaf 192.168.1.6.

Geef je NAS een ander ip adres. 192.168.1.50 bijvoorbeeld. Lekker hoog inzetten.
Het enige wat je dan moet doen is dat adres in de DMZ Host te zetten in de Davolink.
Dat is alles. De instellingen van Virtual Servers moeten dan ook gewist worden.

Een server moet eerst intern functioneren.
Als je dus bovenstaand ip adres pakt, moet je de server op 192.168.1.50:80 kunnen bereiken vanaf een pc.
Als dat werkt, werken de poorten ook.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
jurjen
Ok, ik ga dus mn 'virtual server' instellingen in de Davo wissen en voeg het nieuwe ip-adres van m'n NAS (192.168.1.50) to aan de DMZ van de Davo. Ook wis ik de poort-settings in de sitecom (de switch). De NAS geef ik adres 192.168.1.50.

De nieuwe situatie ziet er dan zo uit (afbeelding):
situatie

Ik lees af en toe ook dat het toevoegen van een ip-adrs aan de DMZ een lek en dus gevaar oplevert. Hoe zit dat precies?

Bedankt voor je reacties, die helpen me goed op weg. Smile


Groet,
Jurjen
 
cornfed
Zo moet het werken.
Als je thuis bent en je bent klaar met instellen, moet je een seintje geven. Dan check ik je poorten.

Over veiligheid heb ik een simpele redenatie: alle open poorten zijn 'onveilig'.
Er is op zich geen wezenlijk verschil tussen Virtual Servers, Port triggering en DMZ.
Dat zijn allemaal methodes om de firewall en NAT van de router te omzeilen.
Je moet dan ook altijd zorgen voor veiligheid op je NAS.
Stel een login in met een sterk wachtwoord. Alleen daarmee hou je ongewenste indringers buiten.
Dus niet alleen het wachtwoord om alles in te stellen op je NAS, maar ook een login voor toegang tot je NAS.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
jurjen
Thanks! Dat zal ik doen. Dat wordt op z'n vroegst vanavond laat of ergens later dit weekend.

Ik laat het weten!

Groet,
Jurjen

Automatisch samengevoegd met vorige post op: april 07 2012 17:42:27:
Zo, ik heb inmiddels de instellingen gewijzigd en je raadt het nooit: het werkt!!!!!! Grin Grin Grin

Super!

Het enige waar ik van "schrok" is dat gisteren en vandaag m'n wifi verbinding weer een keer is uitgevallen terwijl ik dacht dat ik dat had opglost. Het gekke is dat ik dan bijvoorbeeld op m'n telefoon zie dat de wifi wel zichtbaar/beschikbaar is, maar er kan geen contact gemaakt worden.
Als ik de router (sitecom) uit en dan weer aan zet, dan is er niet meer aan de hand.

Vaag toch?

Maar goed, m'n server werkt en is nu ook via internet te benaderen. Bedankt voor het advies!

Als iemand toch tips heeft voor het wegvallen van m'n wifi-verbinding........

Groet,
Jurjen
Gewijzigd door jurjen op 07 april 2012, 17:42
 
cornfed
Ja, het werkt. Ik zie de login van je NAS.
Wel moet je oppassen dat als je een beveiligde verbinding forceert, je in problemen kan komen op pc's die dit niet toestaan of niet mogen.
Maar als je die verbinding alleen op eigen apparatuur gebruikt, maakt dat niets uit.

Check eens of andere netwerken je eigen signaal storen.
Ook eens checken of er firmware updates bestaan voor de Sitecom.
Maar dan moet je wel weer de Sitcom opnieuw instellen na zo een update.
Of er is een storingsbron in de buurt van de Sitecom. Dan moet je hem verplaatsen.
Kan heel veel oorzaken hebben.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
jurjen
Ik heb het kanaal van de sitecom aangepast naar een kanaal waar minder andere signalen in de buurt zitten.
Dat heb ik zaterdagavond gedaan en t/m deze ochtend nog geen onderbreking van het wifi-signaal tegengekomen.

Ben benieuwd of dat nog steeds zo is wanneer ik vanavond thuis kom.
Mocht het probleem zich voor blijven doen, dan zal ik inderdaad moeten gaan verplaatsen. De sitecom staat namelijk best wel erg dicht in de buurt van de Davolink van Tele2 en mijn NAS (allemaal in 1 kast in de huiskamer). Verder staat er nog op 2m. afstand een speaker en op 1m. afstand een TV
Smile

Groet,
Jurjen
 
kobus1960
En daar heb je het probleem, kan niet missen. Wink
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Poort open maar kan NAS niet bereiken', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Comtrend VI-3223 poorten open zetten Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 2 06 dec 2017
vaste telefonie niet meer kunnen bellen Tele2 vaste telefonie (analoog) : 3 11 jun 2017
Fritzbox firmware v.a. 6.30 werkt niet goed met Tele2 Algemeen : 5 11 feb 2017
Poorten open zetten Helpdesk : 2 11 jan 2017
Na reparatie pc -pc via tv gebruiken lukt niet meer Algemeen : 1 01 jan 2017
Advertentie