obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken
Davolink router vervangen
cornfed
Ik heb op een ander forum een howto gezien om een verbinding te krijgen op het Versatel/Tele2 netwerk
zonder gebruik te maken van de Davolink modem/router (Tele2 modem).
Daarmee wordt de weg geopend om toch je eigen modem/router in te zetten.
Want Tele2 eist op al haar verbindingen een netwerk login. En die is geheim.


Dit werkt alleen op de Davolink DV-201 AMR en DV-2020 ADSL2+ modellen van Tele2.
LET OP: Heb je een DV-2051 model, dan werkt dit hele verhaal niet!

TV of telefonie van Tele2 is gebonden aan Tele2 apparatuur. Dat kan je dus niet overnemen naar andere routers.



Eerst is het nodig om de login gegevens te verkrijgen van het Tele2 netwerk:

* Download de firmware via de bijlage onderaan dit artikel.
* Haal uit het zip bestand de firmware met de naam 'custom'.
* Geef je eigen PC een statisch IP adres in de range van de Davolink. (192.168.1.10 bijvoorbeeld)
* Trek de DSL kabel uit de Davolink. Er mag nu geen internet toegang zijn voor de Davolink.
* Houd de init (reset)knop van de Davolink ingedrukt tot de Power-LED rood kleurt.
* Benader vervolgens het modem op: http://192.168.1.1 via je browser. Daar is nu een mogelijkheid om een firmware te laden.
* Upload daar het bestand 'custom' wat je net hebt gedownload. Het flashen kan ~ 10 minuten in beslag nemen (LEDs knipperen ondertussen).
Onderbreek het flashen NOOIT! Daarmee kan je de Davolink kapot maken of bricken.
* Eenmaal voorzien van de alternatieve firmware, login op in op de FTP server ftp://192.168.1.1 met login lama/lama.
*Stop nu de DSL kabel weer terug in de router en de router probeert nu weer verbinding te maken met Tele2/internet
Ververs nu de map 'var' in je FTP client totdat je het bestand 'tftp.get' tegenkomt. Dit duurt even, maar blijf verversen, het bestand verdwijnt binnen een paar seconden. Als het bestand een grootte heeft die meer dan 0kb, download het bestand zo snel mogelijk.
* Zoek in kladblok naar 'vccId1_username' en 'vccId1_password'. Et voilĂ  Wink Dat zijn de logingegevens voor het Tele2 netwerk.
De username moet altijd met "@3p.versatel.nl" eindigen, ongeacht het abonnementstype of e-mailadres.




De verbindingsinstellingen zoals ze in de Davolink staan.
Je eigen modem moet dus vergelijkbaar ingesteld worden.

vccId1_vpi = 0
vccId1_vci = 32
vccId1_aalType = aal5
vccId1_encap = llc
vccId1_cat = UBR
vccId1_pcr = 2413
vccId1_scr = 0
vccId1_mbs = 0
vccId1_protocol = PPPOE
vccId1_firewall = enable
vccId1_nat = enable
vccId1_igmp = disable
vccId1_username = xxxxxx@3p.versatel.nl
vccId1_password = xxxxxxxx
vccId1_serviceName = null
vccId1_idleTimeout = 0
vccId1_ipExt = disable
vccId1_auth = auto
vccId1_dhcpc = disable





Deze instellingen zijn gebruikt voor een Cisco router:



interface ATM0/3/0
no ip address
no atm ilmi-keepalive
dsl operating-mode auto
!
interface ATM0/3/0.1 point-to-point
description ### DATA INTERFACE ###
pvc 0/32
encapsulation aal5snap
pppoe-client dial-pool-number 1
!
!
interface ATM0/3/0.2 point-to-point
description ### VOICE INTERFACE ###
pvc 1/33


interface Dialer1
ip address negotiated
ip mtu 1492
ip nat outside
encapsulation ppp
dialer pool 1
ppp authentication chap callin
ppp chap hostname
ppp chap password 0
ppp ipcp dns request
!
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 Dialer1
!
access-list 1 permit 192.168.0.0 0.0.255.255
!
ip nat inside source list 1 interface Dialer1 overload





Onze dank gaat uit aan de originele posters: Flipmo2K en Dav1d...Wink
En lid Xyrillion bedankt voor de aanvullingen.


Dit is een lijst van routers waarvan de leden bevestigd hebben, dat ze met Tele2 werken:

TP-Link TD-W8960N
TP-Link TD-W8961ND
TP-Link W8980
TP-Link TD-8616 samen met TP-Link TL-WDR4300 en Airport Extreme
Linksys WAG160N
Linksys WAG300N
ZyXEL p2602hw-d1a
Cisco 877w
Cisco 1801W
Cisco 1841
Belkin f5d863-1v4
FRITZ!Box Fon WLAN 7170
Fritzbox 7340
Fritzbox 7360
Draytek Vigor 2710n (DDOS prevention moet uit staan)
Combo met Zyxel 660R-T1v3s als modem en de Netgear WNDR3800 met OpenWRT als router
Huawei HG655d
Netgear DGND4000
Draytek Vigor 120 als modem en Apple Time Capsule als router
Draytek Vigor 130 solo en als combo met Mikrotik RB2011




Je kan hier op het forum jouw model vermelden of via een PB aan mij laten toekomen, dan zet ik hem erbij.
cornfed voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door cornfed op 20 december 2015, 11:32
 
BMW318TI
Thanks voor de leuke tip hmmmm jammer dat telefoon dan niet doetSad
 
cornfed
Dat is inderdaad een brug te ver.

Alleen is er tot nu toe niemand die kan bevestigen dat de truc werkt...Frown
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
The Dreamer
Ik heb de verbinding enigszins werkend gerkregen met een oude Linksys AG241 router. Met "enigszins" bedoel ik dat ik de verbinding nog niet snel en stabiel krijg. Ik denk dat het gewoon een probleem met instellingen is, maar daar moet ik dus naar kijken. Ik heb mijn gebruikersnaam en wachtwoord uit de Davolink gehaald zoals beschreven in de startpost.

Hier wat gegevens:

- Semi-stabiel internet @ 8Mbit (normaal 13MBit) / soms lukt het nauwelijks om verbinding te krijgen
- Ping lijkt ongeveer dubbel zo hoog als met de Davolink

Ik zal binnenkort even de firmware van de Linksys router updaten om te kijken of ik via instellingen de verbinding kan verbeteren. Ik denk dat ik de ADSL modulation mode moet veranderen van GDMT (theoretisch maximaal 13/1.3Mbit) naar iets anders, maar daarvoor moet eerst de firmware geupdate worden. Iemand tips hier omtrent?

Morgen zal ik eens even kijken en rapporteren. Het MAC adres van de router zou ook een probleem kunnen zijn maar ik heb het gevoel dat de boel dan gewoon wel of niet zou moeten werken en niets er tussenin. Hopelijk kicked Tele2 me niet van het netwerk maar ik neem aan dat een telefoontje dat wel zou oplossen!? Ik zou het MAC adres kunnen proberen te klonen maar dat is ook weer zo'n gehannes omdat het officieel niet wordt ondersteund door mijn Linksys router.

*edit*

De modulation mode is dus G.lite (GDMT INTERLEAVED in router), vandaar de 8Mbit limitatie; dit is de max voor ADSL1 maar ik wil natuurlijk ADSL2+. Blijkbaar schakelde de DSLAM automatisch naar ADSL1 voor wat voor reden dan ook. Ik ga natuurlijk de boel proberen te forceren naar ADSL2+ als de nieuwe firmware op mijn router zit.
Gewijzigd door The Dreamer op 25 juli 2009, 02:37
 
cornfed
Heel mooi!

Was de Davolink waar je de login gegevens uit kreeg een AMR201 of een DV-2020?


Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
The Dreamer
Op de router staat dat het een DV-2020 is, maar zijn SSID in het netwerk is standaard DV201AM. Ik weet niet wat precies het verschil is tussen de twee maar de firmwares zijn waarschijnlijk uitwisselbaar; in ieder geval als je alleen de username en password eruit moet halen.

Ik heb de verbinding trouwens niet sneller gekregen dan hij was. Het lijkt er op dat ik hem niet hoger ingetraind krijg dan 8900/900Mbit maar dal zal aan mijn router liggen. Helaas kan ik (volgens mij) geen ADSL2+ DSL modulatie forceren in mijn Linksys.

Denken jullie dat het MAC adres een problem zou kunnen zijn?
 
cornfed
Dat gedoe met het verkeerde SSID is een bekend foutje van Tele2...Wink
Je hebt een DV-2020 als dat op de router staat.
Tussen de AMR201 en de DV-2020 is heel weinig verschil.

Je snelheidsprobleem lijkt me een Linksys probleem te zijn met de instellingen.
Normaliter zou je in het geval van een MAC adres lease geen enkele verbinding moeten krijgen tot je lease verlopen is.

Heb je een ander WAN ip adres gekregen?
Gewijzigd door cornfed op 26 juli 2009, 19:22
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Xyrillion
Nog even terug naar de eerste post van deze thread:

Ik heb het geprobeerd en ben een goed eind op weg.
Hier onder dezelfde tekst met mijn aanvulling tussen [ ]

* Download: firmware link [geen probleem]
* Houd de init (reset)knop van de Davolink ingedrukt tot de Power-LED rood kleurt. [zorg ervoor dat de line ingang los is gekoppeld anders update tele2 automatisch weer de firmware en je kan pas weer in de router als je de reset knop los laat, t powerlampje blijft rood]
* Geef je PC evt. een vast IP en benader vervolgens het modem op: http://192.168.1.1 [geen probleem]
* Upload daar het bestand 'custom'. Het kan ~ 10 minuten in beslag nemen (LEDs knipperen ondertussen). [geen probleem]
* Eenmaal voorzien van de alternatieve firmware, login op in op de FTP server ftp://192.168.1.1 met login lama/lama [geen probleem]
* Download het bestand tftp.get uit /var. Zoek in kladblok naar 'vccId1_username' en 'vccId1_password'. Et voilĂ  Wink [En hier gaat het bij mij mis]

De map var bestaat maar daar staat geen bestand tftp.get in. ik neem aan dat het volledige pad 192.168.1.1/var/tftp.get is maar dat bestand bestaat niet.
Er is wel een extensieloos bestand genaamd tftp in de map \usr\bin\ maar hier staat geen 'vccId1_username' of 'vccId1_password' in.
Is het mogelijk dat ik voor het gevonden bestand een aparte codering moet instellen (staan heel veel 'onzin' tekens in) voor het gevonden tftp bestand. Of ben ik te laat met het vinden van deze thread en is er al een andere manier om achter het 'vccId1_username' of 'vccId1_password' te achterhalen.

Bvd,
 
The Dreamer
@Xyrillion

Ik had hetzelfde probleem. Het bestand was niet zichtbaar en toen hij dat wel was kon ik hem niet downloaden (het opgeslagen bestand was 0KB groot, zou 4KB moeten zijn). Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom het mij opeens wel lukte. Ik was zo lang aan het kloten met hetzelfde probleem als jij dat ik het eigenlijk al half had opgegeven toen het opeens lukte. De stappen had ik dus ook niet netjes bijgehouden; iets wat ik normaal wel doe als ik aan het sleutelen ben met netwerken.

Misschien is het nuttig om de router aan en uit te zetten en het opnieuw te proberen. Ik gebruikte trouwen het programma "LeechFTP" (gratis, google) om de router te benaderen, misschien dat het dan wel werkt bij jou. Anders zou je nog FireFTP kunnen gebruiken (firefox plugin voor FTP) maar volgens mij was het mij met LeechFTP gelukt.

Als ik eerlijk ben snap ik nog steeds niet helemaal hoe het update systeem van Tele2 werkt. Mijn vraag is of tftp.get gewoon blijft staan na het flashen van de alternatieve firmware (volgens mij wel) of dat het opnieuw geschreven wordt door Tele2. In het laatste geval moet je dus even verbinding hebben met WAN om de usergegevens te krijgen. Nogmaals, ik weet dus niet meer hoe ik het precies heb gedaan.

@cornfed

WAN IP blijft hetzelfde!

Ik heb de originele firmware in een hexeditor vergeleken met de custom versie maar hier werd ik niets wijzer van.
Gewijzigd door The Dreamer op 26 juli 2009, 21:53
 
cornfed
Voor zover ik met mijn logica begrijp moet de Davolink al toegang op het netwerk hebben gehad.
De custom firmware is alleen voor een FTP toegang te krijgen tot de router.
De settings blijven gewoon staan na een firmware update.
Anders zouden alle klanten hun poortrules en WIFI instellingen opnieuw moeten instellen na een update van Tele2.
Dat heb nog nergens gezien dat zoiets ooit nodig was.
Gewijzigd door cornfed op 27 juli 2009, 01:32
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Davolink router vervangen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Problemen Comtrend CT-6373 Modem-Router Algemeen : 23 06 jun 2017
Admin toegang voor de Comtrend router Internet tot 50 Mbit/s via VDSL : 107 12 dec 2016
Tele2 met eigen modem en eigen router Algemeen : 2 08 aug 2016
poorten opzetten davolink dv 2020 voor klikaanuit Installatie en aansluit problemen Tele2 modems : 1 17 jul 2016
hele oude modem vervangen door een oude modem? Algemeen : 5 26 mei 2015
Advertentie