obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier vragen over uitbreidingen en instellingen van je netwerk. Welke ervaringen en problemen met het instellen van het modem kom je tegen
 Onderwerp afdrukken
Airdisk (externe HD) bereikbaar maken via internet
adb1973
In mijn apple-netwerkje ben ik op een probleem gestuit dat ik tot op heden niet heb kunnen oplossen:

Ik heb een externe usb disk aan mijn Airport-Extreme hangen. In het thuisnetwerk is die prima zichtbaar.

Maar ondanks dat ik alle instellingen in de Airport-Extreme goed heb gezet (via een handleiding) krijg ik van buitenaf maar geen contact met mijn externe schijf. (De rest werkt prima, Vuze, Schermdeling, iChat/MSN/FaceTime...)

Hoewel het volgens mij niet per se nodig is heb ik (ook) gebruik proberen te maken van drie gratis services:
dyndns.com, no-ip.com, mdyndns.com om die te linken aan mijn statische ip van versatel via een zogenaamde Dynamic Global Hostname

Maar wat ik ook probeer als ik via afp://xxxxxxxxxxxxx.dyndns.org of de andere opties of via het statische ip-adres ik kom nooit verder dan de webinterface van het Davolink modem (via http://.....) of de melding 'verbinding mislukt' via afp://....

Ik heb ook al geprobeerd mijn Davolink via DMZ naar mijn Airport-Extreme door te verwijzen, heb daaraan voorafgaand een stuk of vijf poorten opengezet (548, 53, 139, 5353, 5354) maar... geen succes.

Ook geprobeerd: Airport stond eerst in brugmodus, daarna 'deel gezamelijk publiek ip-adres' en port-range van 192.168.1.1-6 voor de Davolink en 'de rest ' voor Airport op andere range 10.0.x.x->

In ieder geval: geen resultaat

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden, want ik zou graag (waar ik ook ben) bij die schijf kunnen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Airport-iMac-MacBook Pro-iPad-iPhone
 
cornfed
Als eerste zou ik direct poort 139 en 445 dichtmaken. Want die zijn voor alleman te bereiken.
Je hebt nu een ernstig veiligheidslek.

Als de AE zelf ip adressen uitdeelt in je netwerk, moet je op beide routers de poorten openen.
Dus zowel in de Davolink en in de AE.
In de Davolink open je de poorten naar het ip adres van de AE. (192.168.1.???)
In de AE open je de poorten naar het ip adres van de externe schijf. (10.0.0.???)

Daarbij moet je altijd vanaf een andere verbinding testen.
Als je eigen WAN ip adres gebruikt, zal je altijd standaard uitkomen in de Davolink. Dat is altijd zo.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
adb1973
Hi cornfed, ik hoopt al op een antwoord van jouw/uw kant.

De poorten zijn weer dicht, ik had ze tijdelijk open gezet omdat de enige response die ik via grc.com kreeg, dat er via poort 139 een airport extreme te zien was, maar goed dat is een Netbios poort dus misschien nogal link en niet zo nuttig.

De Airport staat nu als DMZ-host in mijn DavoLink 192.168.1.6

Heb je een goed proxy adres om mijn poorten 'van buitenaf' te kunnen testen, of moet ik dan écht ergens anders testen (de buren -matige gebruikers- delen mijn verbinding dus dat schiet ook niet echt op)

De poorten in de AE had ik ook nog niet opgengezet, maar ik geen idee wat het IP van mijn HD is, hij is via een USB poort als 'Airdisk' aangesloten op mijn AEBS. Hij hangt dus onder mijn AEBS, die feitelijk fungeert als een fileserver via afp of smb. Als ik lokaal het ip van de AEBS intik dan krijg ik ook inderdaad de (HFS partities van mijn) usb-disk te zien (via smb krijg ik de FAT32 partitie te zien).

Misschien doe ik iets fout bij het instellen van de proxy, dat kan ook nog, want echt naar buiten ben ik nog niet geweest.

En wat is nu de 'ideale' instelling voor een AEBS achter een Davolink, gewoon brugmodus (zoals het staat/stond)?

Huidige setup:
Tele2->Davolink poort-3 netwerkprinter
Tele2->Davolink poort-4 -> AEBS ->*
Tele2->Davolink wireless g-netwerk - buren

*AEBS->poort1->buren1
*AEBS->poort2->buren2
*AEBS->draadloos N-only netwerk 2,4 Ghz: iphone/ipad (lage snelheid)
*AEBS->draadloos N-only netwerk 5 Ghz: computers (hispeed 300MBS+)

Alles werkt nu op de DHCP van de Davolink dus alles heeft range 192.168.1.X
Een mogelijkheid zou kunnen zijn iedereen tijdelijk via de AEBS te routen en alleen de AEBS aan een wirelessloze Davolink te hangen, geen idee of ik daar iets mee opschiet.

Bedankt in ieder geval...
Airport-iMac-MacBook Pro-iPad-iPhone
 
cornfed
Als alle apparatuur in het subnet van de Davolink zit (192.168.1.xxx) dan hoef je normaal gesproken geen poorten te openen op de AE.
Alleen heb ik geen ervaring met Apple spul, dus je moet zelf ontdekken of er toch niet een firewall actief is in de AE. Die kan dan sowieso uit.

Nu moet je nu niet het ip adres van de AE zelf in de DMZ Host van de Davolink plaatsen, maar het ip adres van de externe schijf.
Het ip adres van de AE daar plaatsen was alleen nodig als de AE zelf ging routen. Dat is nu niet het geval, begrijp ik.

Voor de meeste mensen is het handigste om alles in één subnet te houden.
Daarbij is de Bridge functie van de AE het handigste.

Alleen vraag ik me af hoe het zit met de buren. Die hebben dan ook toegang tot alle netwerkapparatuur van jou.
Heb je op alle apparatuur ingesteld dat je alleen met een wachtwoord toegang krijgt?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
adb1973
Als de AE in brugmodus staat staat er geen firewall aan want als hij als DMZ host is ingesteld kan ik via shields up/grc.com precies zien welke poorten er open en dicht staan.

Volgens mijn meest recente onderzoek heeft de usb-schijf die aan de AE hangt géén eigen ip-adres. Maar presenteert de AE zich als fileserver.
Ik zal hem weer eens als DMZ-host verwijderen.

De buren hebben bij een normale opstelling nergens toegang toe, tenzij ze het wachtwoord van de AE weten en dat hebben ze niet. Bovendien staat op hun computers de Airport configuratie tool niet (en zonder ze te willen onderschatten, ik weet zeker dat mij buurvrouwen zelfs met wachtwoord en configuratietool nog weinig uit zouden kunnen richten Smile )

Ik vroeg me iets af: Ik zag dat het mogelijk is om (goede modems, en ik denk ook de Airport Extreme) direct aan de ADSL lijn te hangen, dat is DE oplossing schat ik in, maar dan verlies ik mijn telefoonlijnen dus dat wil ik niet.

Er is zeker geen mogelijkheid om de DavoLink ACHTER de Airport te hangen, om zo alsnog de telefoonlijnen te behouden?

Nog tips?
Airport-iMac-MacBook Pro-iPad-iPhone
 
cornfed
De telefonie werkt alleen als de Davolink kan fungeren als modem. Andere mogelijkheden zijn er niet.

Momenteel heb je poort 53, 139 en 445 openstaan. Dat kan ik wel zien.
Proxy zat op het internet, maar ik weet niet of die ook met Apple's afp protocol functioneren.
Anders moet je het zelf eens proberen.

http://surfert.nl/
http://www.freeproxyserver.net/
http://www.publicproxyservers.com/
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
adb1973
...je hebt van die dagen! Smile

Het is met eindelijk gelukt op mijn Airdisk te delen over internet (Tele2) met Bonjour.

Het enige wat ik nog NIET aan de praat heb is SMB sharing, die blijft nog hangen.

Huidige situatie:
- AEBS in bridgemode
- AEBS op vast ip-adres (volgens mij hoeft dat niet per se, maar is wel handig ivm portforwarding)
- Schijven/Bestandsdeling: vinkje bij: Deel schijven via het internet met behulp van Bonjour
- mijn statische IP-adres als dynamische hostnaam ingevuld via Basisstation/Wijzig geen wachtwoord of gebruiker:
Wat ook werkte (maar niet noodzakelijk is blijkbaar) was dynamische hostnaam aanvragen bij dyndns.com of no-ip.com. Dat is volgens mij alleen nodig als je géén vast ip hebt.

Verder, vooralsnog de volgende poorten open gezet in mijn Davolink router:
548 TCP=AFP
5353 UDP=Bonjour
5354 TCP=Bonjour

als iemand nog een suggestie heeft voor SMB (samba) dan hoor ik het graag. Want vooralsnog lukt dat niet waardoor ik de FAT partitie op mijn Airdisk niet zie. Via AFP zie ik alleen de HFS partities.

De komende dagen ga ik nog een beetje klooien met het aanzetten en uitzetten van poorten om te kijken of het beter/scherper kan. Dus input wordt hogelijk gewaardeerd! Cool
Airport-iMac-MacBook Pro-iPad-iPhone
 
MaXMhZ
Het aan de praat krijgen van SMB kan even wat bloed zweet en tranen kosten.

Ik heb zelf Samba werkend onder Ubuntu 10.4 64 bit en de volgende link heeft mij heel veel geholpen;

How-To Geek - Samba

Je zult waarschijnlijk niet alles 1:1 over kunnen nemen, maar met de hoofdlijnen kloppen. Het is de beste beschrijving die ik ben tegengekomen in alle goed bedoelde "hulp" op het internet.

suc6!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Airdisk (externe HD) bereikbaar maken via internet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
kinderen veilig en beschermd het internet op te laten gaan Tele2 Internet beveiligingspakket : 2 22 nov 2018
Internet ineens te traag voor tv Snelheid : 2 09 jan 2016
Savonds traag internet Snelheid : 8 04 jan 2016
Geen internet bij toevoegen tv dienst Algemeen : 3 12 okt 2015
Veel stiringen en traag internet Tele2 Klacht over Tele2 : 5 10 sep 2015
Advertentie