obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier ervaringen en problemen met bellen via internet voip telefonie.
 Onderwerp afdrukken
KLACHT onjuist voorgelicht bij aanschaf Tele2 "VOIP"
nibak
Deze week mijn Tele2 internet + VOIP bellen dienst in gebruik genomen. Maar wat blijkt: hoewel ik bij aanschaf was verzekerd dat het om een VOIP dienst gaat kan ik alleen analoge toestellen aansluiten op het modem en Tele2 stelt geeft de VOIP instellingen ook niet vrij.

Met andere woorden Tele2 levert helemaal geen VOIP dienst maar slechts een gewone telefoondienst die onderliggend weliswaar gebruikt maakt van VOIP techniek. Ik zou al mijn VOIP apparatuur moeten vervangen om Tele2 "VOIP" te gebruiken, wat mij honderden euroos en een boel tijd kost.

Nog erger is dat de klantenservice niks wil horen van verkeerde voorlichting en voor het opzeggen van het Bellen abo 100 euro afkoopsom in rekening brengt. Ik hoop dat Tele2 via dit forum mijn klacht wel serieus neemt en ofwel mij de VOIP instellingen doorgeeft of mijn Bellen abo zonder kosten stop zet. Het internet abo mag dan blijven.
 
cornfed
Ik snap niet zo direct waar het probleem is.
Je kan VOIP naast Tele2 telefonie gebruiken.
Op zich geen probleem.

Dat je alleen maar analoge toestellen kan aansluiten, is normaal.
Dat heeft elke VOIP router of ATA device. Tele2 wijkt daar niet van af.

Als je nu eens precies beschrijft welke VOIP apparatuur je hebt en welke VOIP provider je wilt gebruiken, zeg ik je of het mogelijk is en hoe.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
nibak
Ik wil SNOM m9 basisstation en handsets aansluiten. Het basisstation kan alleen aan de LAN poort en voor de configuratie heb ik de SIP gegevens van de VOIP dienst nodig o.a. Registrar en Outbound proxy. Tele2 technische helpdesk kon deze gegevens niet beschikbaar maken, vandaar mijn teleurstelling.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: augustus 07 2011 14:30:21:
Voor alle duidelijkheid: ik heb de SIP gegevens van Tele2 VOIP nodig, niet van een derde provider
Gewijzigd door nibak op 07 augustus 2011, 14:30
 
cornfed
Ik heb even gekeken in de datasheet en handleiding van de SNOM, maar ik zie dat hij alleen SIP protocol ondersteunt.
Tele2 gebruikt geen SIP, maar H.323.
Dus de SNOM zal nooit werken met Tele2 telefonie.
Daarbij geeft Tele2 nooit de inloggegevens vrij. Dat hebben ze nog nooit gedaan en dat zullen ze nooit doen.


Maar waarom wil je bellen via Tele2?
Als je de mogelijkheid hebt om met je SNOM goedkoop over de hele wereld te bellen, waarom dan het dure Tele2 bellen?
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
nibak
Daar was ik na ontvangs van de modem ook achter gekomen en daarom vind ik dat Tele2 mij de dienst ten onrechte als een volwaardige VOIP heeft verkocht als blijkt dat ik mijn VOIP apparatuur er niet eens mee kan gebruiken. Ik heb dit ten tijde van de aanschaf uitdrukkelijk nagevraagd. Gezien de miscommunicatie zou ik het niet meer dan redelijk vinden als Tele2 het voor mij onbruikbare bel abo kosteloos annuleert. Ik had dit probleem ook niet eerder kunnen constateren dan bij ontvangst van de modem. Andere providers gebruiken namelijk typisch wel het SIP protocol EN maken de instellingen gewoon beschikbaar via de modem interface.
 
cornfed
Als iets specifieks wil, moet je je goed van te voren informeren.
Dan is het een kwestie aan wie je het vraagt, natuurlijk.
Jij vroeg aan een verkoper iets specifieks technisch (wat ze daar helemaal niets over weten) en die antwoordde op je al je vragen "ja". Had je dat niet verwacht?
Beter was het om zelf te informeren in een "onafhankelijk" forum.
Wij hebben geen interesse om iets te verkopen aan je of tegen je te liegen.


Je kan aan Tele2 vragen om je telefonie gedeelte op te zeggen.
Dan moet je wel bewijzen dat je specifiek vroeg naar het VOIP gedeelte en dat ze je verkeerd informeerde.
Zonder dat bewijs ben je aangewezen op een coulante opstelling van Tele2.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
nibak
En ik ben er al helemaal niet op uit om een dienst te kopen waar ik niks aan heb! Ik ga er als "naieve" consument vanuit dat een VOIP dienst te gebruiken is met normale VOIP apparatuur. Bij ontvangst van de Tele2 modem blijkt dit niet het geval en Tele2 kan toch niet van mij eisen dat ik vragen tot op het niveau van H.323 vs SIP ga stellen? Ik leer net van jou dat er zo'n onderscheid bestaat dus lijkt coulance ter waarde van 100 euro me niet teveel gevraagd. Ik heb ook niet zo'n zin in die bewijslast waar jij her over hebt. De telefoongesprekken met jullie verkoop heb ik natuurlijk niet opgenomen. De situatie lijkt me echter duidelijk.

Maar begrijp ik uit je antwoord dat ik via dit forum verder niet geholpen zal worden? Heb je dan misschien nog tips hoe ik dit het beste met Tele2 kan aankaarten? Bij het call center van de klanten service waren ze in ieder geval uitgepraat.
 
kobus1960

Quote

De telefoongesprekken met jullie verkoop heb ik natuurlijk niet opgenomen. De situatie lijkt me echter duidelijk.


Nogmaals, dit is een onafhankelijk forum door en voor gebruikers, wij kunnen
je in dit geval niet verder helpen met coulance. Dat moet je echt met Tele2
regelen. Wij hebben geen enkele zeggenschap bij Tele2.

Verder sluit ik me aan bij Cornfed, probeer de telefonie op te zeggen.
Ex Tele2, nu Ziggo Cool...
 
nibak
@Cornfed: in ieder geval bedankt voor je reakties en goede adviezen! Ik volg het op met Tele2 en bericht nog even terug over de uitkomst.
 
cornfed
Als ik jou was, deed ik het volgende:

Stap af om via een internetprovider te bellen.
Internetproviders verdienen heel weinig met alleen ADSL/VDSL.
De echte "cashcow" is telefonie! Je betaalt echt veel te veel.

Als je een vast telefoonnummer hebt, kan je die laten porteren naar een VOIP provider.
De mijne zit nu bij Budgetphone en kost maar €10 per jaar.
Als je die gebruikt voor inkomende telefoontjes, heb je ook de vrijheid om meerdere VOIP providers te kiezen met de gunstigste tarieven voor NL, mobiel, buitenland etc.

Dan bel je het hele jaar door voor enkele tientjes per jaar.
Mits bij normaal gebruik.

Met je SNOM is dat juist mooi te realiseren.
Iets om te overwegen in de toekomst.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'KLACHT onjuist voorgelicht bij aanschaf Tele2 "VOIP"', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
tele2 nummerbehoud, wat is hiervoor nodig? Tele2 mobiele telefonie (GSM) : 2 23 okt 2021
Netwerknaam plotseling teruggezet naar Tele2 Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 3 26 feb 2018
Voip instellingen voor MediaAccess TG789bvn Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 1 10 jan 2018
My Tele2 onbereikbaar gemaakt door Tele2 Klacht over Tele2 : 1 29 sep 2017
Tele2 (geen) webmail. Klacht over Tele2 : 2 13 sep 2017
Advertentie