obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken
Wake on Lan via internet met Tele2, hoe?
cornfed
DHCP:

Dubbel NAT betekent dat er twee DHCP servers actief zijn op je netwerk.
Die van de Comtrend/Davolink en die van de extra router (TL-1043).
Zolang je de WAN poort gebruikt van die extra router om beide routers mee te verbinden is dat geen enkel probleem.

DMZ:

Je moet nakijken welk ip adres de extra router krijgt van de Comtrend/Davolink.
Je ziet dat in de WAN instellingen van de TL-1043. Dat moet dus een ip adres zijn in de 192.168.1.xxx reeks.
Uit je verhaal zou dat dan 192.168.1.10 moeten zijn.
Dat ip adres komt in de DMZ Host te staan van de Comtrend/Davolink.

Dat andere adres (192.168.2.1) behoort ook aan de TL-1043 toe.
Alleen is die zichtbaar/bruikbaar voor alle apparatuur die aangesloten is op de TL-1043.
Dus 192.168.1.xxx is voor de WAN kant en 192.168.2.xxx is voor de LAN kant.

DNS:

Je kan daar het beste de DNS server van Tele2 direct invullen of een openbare DNS server pakken van het internet.
Google DNS of OpenDNS zijn dan de kandidaten. Die werken vaak beter dan die van Tele2.


Samenvatting:
Vul het ip adres in van de TL-1043 in de DMZ Host van de Comtrend/Davolink.
Gebruik dus die de Comtrend/Davolink geeft aan de TL-1043. (192.168.1.xxx)

Open dan poort 7 of 9 (hangt af welke gebruikt) in de TL-1043 naar je pc toe.
Gebruik dan het ip adres die de pc krijgt van de TL-1043. (192.168.2.xxx)
En verbind het MAC adres van die pc met zijn ip adres.
Dat zou voldoende moeten zijn.

P.S.
Er is één minpunt aan deze setup.
Apparatuur aangesloten aan de Comtrend/Davolink kan niet de apparatuur zien die is aangesloten op de TL-1043.
Ze bevinden zich in gescheiden subnetten en dan is geen gezamenlijk netwerk mogelijk.
Gewijzigd door cornfed op 20 juni 2011, 18:25
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Purn0
Bedankt voor je snelle antwoord, Cornfed!

De setup zoals Carelse beschrijft heb ik momenteel nog niet. Ik heb nu alleen nog het standaard modem die ook DHCP is.
Ik had het zelf wat simpeler bedacht (gehoopt), vandaar dat ik er wat vragen over had. Zou jij (of iemand anders) zo kunnen zeggen of dit gaat werken:

Modem (comtrend)
IP: 192.168.1.1
DHCP van: 192.168.1.1 tot 192.168.1.1 (zodat hij niet meer kan DHCP'en, of is daar een andere manier voor?)
DMZ: 192.168.1.2
Subnet: 255.255.255.0
DNS: 62.58.50.5 (tele2)
wifi: disabled

verbinding modem (lan poort) -> router (wan poort)

Router (TP-link TL-1034ND)
IP: 192.168.1.2
DHCP van 192.168.1.50 tot 192.168.1.255
Subnet 255.255.255.0
DNS: 62.58.50.2

Clients sluit ik dan enkel aan op de router (bedraad of via wifi)

Ik ben benieuwd.Smile
 
cornfed
Modem (comtrend)
IP: 192.168.1.1
DHCP van: 192.168.1.2 tot 192.168.1.50 Hier hoef je niets aan te veranderen in het modem.
DMZ: 192.168.1.6 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.5 zijn gereserveerd in het modem. Die moet je overslaan.
Subnet: 255.255.255.0
DNS: 62.58.50.5 (tele2)
wifi: disabled

verbinding modem (lan poort) -> router (wan poort)

Router (TP-link TL-1034ND)
IP: 192.168.2.1
DHCP van 192.168.2.2 tot 192.168.2.100 Dit is handiger. Je sluit toch niets aan op het modem.
Subnet 255.255.255.0
DNS: 62.58.50.2

Zo moet het werken.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Purn0
Moet ik bij dmz in het comtrend modem niet het ip van de router invullen, zodat alle verbindingen daarnaar worden doorgestuurd? In de router ga ik dan poorten forwarden.

Want hoe zit het met port forwarding in de situatie die jij schetst? Forward ik dan van de modem naar de router en van de router naar mijn nas of pc?
 
cornfed
Ja, zo is het.

Je opent eerst de poorten in het modem (dat eigenlijk ook een router is) naar de tweede router (TP-Link)
en dan open je de poorten in de tweede router (TP-Link) naar je pc.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Purn0
Ah, De router heeft IP instellingen aan de WAN zijde en andere IP instellingen aan de LAN zijde. Dat had ik nog niet begrepen. Cool

Is het aannemelijk of zelfs dat de router het IP 192.168.1.6 via DHCP van het Comtrend modem krijgt? Of kan ik dat het beste vastzetten in de TP-link router

Is het forwarden van poorten in het Comtrend modem nog nodig als ik de TP-link router als DMZ instel?
 
cornfed

Quote

Purn0 schreef:

Is het aannemelijk of zelfs dat de router het IP 192.168.1.6 via DHCP van het Comtrend modem krijgt? Of kan ik dat het beste vastzetten in de TP-link router


Welke adres de extra router krijgt moet je altijd controleren. Bij DHCP zijn er geen garanties wie wat krijgt.
Daarom wordt vaak gebruikt gemaakt van statische adressen (vastzetten).
Maar specifiek in jouw geval is dat geen echt thema, want beide routers blijven continu aan staan en dus zal het ip adres niet wijzigen.

Quote

Is het forwarden van poorten in het Comtrend modem nog nodig als ik de TP-link router als DMZ instel?

Ja, want TP-Link werkt als router en heeft dus een firewall en NAT.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Purn0
Ik heb inmiddels dezelfde setup (standaard modem/router + TP-link router)
Intern draait het netwerk ook prima (bereik is uitstekend!)
Echter nog één vraagje:
Hoe kan ik alle poorten vanuit het standaard modem in één keer forwarden naar de TP link router? Of moet ik alle poorten afzonderlijk forwarden?
 
cornfed
Zet de extra router in de DMZ Host van de Davolink/Comtrend.
De firewall van de TP-Link beveiligd dan je interne netwerk.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wake on Lan via internet met Tele2, hoe?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
tele2 nummerbehoud, wat is hiervoor nodig? Tele2 mobiele telefonie (GSM) : 2 23 okt 2021
kinderen veilig en beschermd het internet op te laten gaan Tele2 Internet beveiligingspakket : 2 22 nov 2018
Netwerknaam plotseling teruggezet naar Tele2 Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 3 26 feb 2018
My Tele2 onbereikbaar gemaakt door Tele2 Klacht over Tele2 : 1 29 sep 2017
Tele2 (geen) webmail. Klacht over Tele2 : 2 13 sep 2017
Advertentie