obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Nog geen categorie gevonden waar je je post kwijt kunt? Dan hier maar.
 Onderwerp afdrukken
tv van tele2 via powerline adapters van D-Link
jbontenbal
Hallo,

Hoewel de TV ontvangst in onze woonkamer via mijn Powerline adapter (DHV- 306) van D-Link prima werkt,
lukt het mij nog steeds niet om via een (extra) 3e Powerline adapter (DHV-306) van D-Link TV ontvangst in onze slaapkamer te krijgen. Toch zie ik via de Software van D-Link op mijn Laptop (die ik dan alleen voor die check even verbonden heb met de Powerline adapter in de meterkast, waar ook de Tele2 modem zich bevind) dat alle 3 Powerline adapters ook herkend worden als zijnde deel uitmakend van het electriciteitssysteem. Na die check via de Laptop verbind ik de modem uiteraard weer met die Powerline adapter)
Ook is het zo, dat de betreffende wandkontaktdozen waarin de 3 Powerline adapters zitten deel uitmaken van de zelfde groep van de Meterkast, omdat als ik de Stop (zekering) van die betreffende groep verwijder, dan zijn ook die 3 betreffende wandkontaktdozen stroomloos. daaruit concludeer ik, dat daarin dus niet het probleem schuilt.

Samengevat:
ik heb 2 decoders van Tele2, waarvan de decoder met de harddisc functie heeft verbonden met de TV in de woonkamer,
terwijl de 2e. decoder (zonder de harddisc functie) verbonden is met de TV in de slaapkamer.
1 Powerline Adapter in de meterkast, 1 Powerline Adapter in de woonkamer (met prima TV ontvangst).
1 Powerline Adapter in de slaapkamer (helaas geen TV signaal, maar alleen het letter-logo van TELE2)

Opvallend is wel: als ik in de woonkamer het RJ45 stekkertje van de Powerline adapter uit de decoder haal,
dan krijg ik wel TV ontvangst in de slaapkamer, maar als ik beide decoders aangesloten heb op
beide Powerline Adapters, dan heb ik alleen TV ontvangst in de woonkamer.
Hoe dat komt? geen idee !!.

Achteraf gezien, had ik beter meteen de Powerline adapters (Home Plugs) van Tele2 kunnen bestellen,
maar dat deed ik toen niet, omdat ik het plan had om de bestaande coax-kabels te vervangen door de RJ45 ethernetkabels van Tele2. Helaas bleken die Coax kabels te vast in de elektra buisen te zitten zodat ik die er niet uit kon trekken.
Nieuwe ethernet kabels aanbrengen langs plinten, etc. is geen optie, want ik moet langs teveel deuropeningen in onze gelijkvloerse woning en er is ook geen kruipruimte onder de vloer.

Wie geeft mij een werkbare oplossing zodat ik op beide TV's ontvangst heb.

P.S.: ik heb ook al andere Powerline adapters van D-Link geprobeerd (DHV-343/DHV-302), maar ook dat gaf niet het goede
resultaat.
john
 
cornfed
Normaal gesproken wordt elke decoder apart aangesloten op de router.
Er zijn twee LAN poorten (1 & 2) gereserveerd daarvoor.
Ik vermoed dat je dus een tweede powerlan adapter moet gaan gebruiken in de meterkast.
Daarmee krijgt elke decoder zijn eigen aparte verbinding.

Maar ik hou wel een slag om de arm met mijn theorie.
Als bijvoorbeeld maar één decoder staat aangemeld bij Tele2, krijg je hetzelfde probleem zoals je dat beschreef.
Als je een decoder via een aparte netwerkkabel laat lopen en de andere via de powerlan adapter, kan je dat simpel uittesten.
Als inderdaad het zo is dat er maar één decoder werkt bij je, moet je bellen met de helpdesk.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
jbontenbal
bedankt Cornfed voor dit snelle antwoord.

Tele2 heeft mij al enkele weken geleden via 2 verschillende medewerkers (desgevraagd) bevestigd dat mijn beide decoders actief staan.
Ook jouw tip, om een 2e. Powerlan adapter in de meterkast bij te plaatsen en die dan te verbinden met de LAN2 van de Tele2 modem brengt geen oplossing, want dat heb ik gisteren uitgetest (en net nog vlak voor ik jouw antwoord las).
Het is dan zelfs zo, dat het TV-signaal wegvalt naar de TV die goede TV ontvangst gaf "voordat" ik de 2e. Powerlan adapter met LAN2 verbond. Als ik dan het RJ45 stekkertje weer uit de LAN2 trek, krijg ik onmiddelijk weer TV ontvangst via die aan LAN1 verbonden Powerlan adapter.
Het lijkt er dus op, dat die verbinding van de 2e. Powerlan adapter indien verbonden met de LAN2 van de modem een blokkade veroorzaakt naar de eerder verbinding tussen de 1e. Powerlan adapter met LAN1.

Het komt er dus op neer, dat 1 powerline adapter via LAN1 goed resultaat geeft met 1 van de andere powerline adapters naar 1 van de decoders en het maakt niet uit of ik die powerline adapter gebruik in de slaapkamer of die in de woonkamer zit,
maar als ik TV ontvangst wil, dan moet ik echt 1 van de powerline adapters losmaken van 1 van de decoders.

Ik snap gewoon niet, dat het signaal van de Tele2 modem niet sterk genoeg is om beide decoders te laten werken.

Wat nu??
P.S: Ik denk dat ik toch maar bij de goed werkende TV een aftakking maak met een Ethernetkabel naar de 2e decoder, want dat heb ik al eens getest, maar dan moet ik de coaxkabel die door mijn tuin naar de slaapkamer (= ook op de begane grond) loopt eruit zien te krijgen en dat lukte mij bij de andere coax kabel (v/d metrekast naar mijn woonkamer ook niet, want die zat ergens vast)

groeten, john
john
 
cornfed
Test eens je snelheid. Je moet wel testen via een bedrade verbinding, geen WIFI.
En je moet beide tv decoders uitzetten tijdens de test. (stekker eruit).
Er kan ook te weinig snelheid zijn om beide decoders te voorzien van signaal.

Download dit .bin bestand enkele keren om een gemiddelde snelheid te krijgen.
De bestanden kan je uiteraard wissen na afloop test.
http://www2.versatel.nl/100mb.bin
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
jbontenbal
OK Cornfed,

Ik zal het morgenochtend even testen door mijn Laptop even met een vaste kabel met mijn Tele2 modem te verbinden.
(via WiFi heb ik dat al eerder getest en toen kwam ik uit op ca. 12- 13 Mbps) Mijn Tele2 abonnement geeft echter maar max. 20 Mbps door.
Ik laat het je nog wel even weten dan.
Ook heb ik nu de 220 voeding van de modem rechtstreeks in het stopkontakt gedaan en ook die Powerlan adapter in de meterkast, alleen heb ik het nog even niet getest of het aleen beter resultaat geeft bij 2 decoders.

groet,

john

Samenvoegen aan juni 13 2011 23:50:55:
hallo Cornfed,

inmiddels heb ik de internetsnelheden gemeten, MAAR..

het geeft echter niet zo'n duidelijk beeld, omdat de metingen aantonen dat de snelheden sterk schommelen.

Als ik de snelheid via de laptop meet, die rechtstreeks via een RJ45 kabel met de LAN3 of LAN4 van het Tele2 modem is verbonden (want via de LAN1 of LAN2 heb je geen meetwaarden voor Internetsnelheden),
dan varieren de downloadsnelheden sterk, n.l.:
3 achtereenvolgende metingen (op datzelfde meetpunt)zijn dan:

Daarna heb ik de LAN3 of LAN4 van de modem verbonden met de Powerline Adapter 1 (die ik voortaan noem als met PA-1)
die ook bij de modem in de meterkast zit, die PA-1 zit dan direct in een vrije wandkontaktdoos in de meterkast.
De Laptop heb ik daarna verbonden met de andere Powerline Adapter (die ik hier PA-2 noem) in de woonkamer
(direct naast de TV). De snelheid die ik daar meet, wijkt nauwelijks af van de eerdere metingen (zie bovengenoemd)
en zijn ook weer erg wisselend en moeilijk als 1 echt constant getal uit te drukken.

Weer daarna heb ik de snelheid gemeten bij mijn 3e Powerline Adapter (PA-3) in een wandkontaktdoos in de slaapkamer
(i.v.m. de TV in die slaapkamer).

Ook die metingen wijken nauwelijks af van de eerder metingen bij de PA-2 en PA-3.

Weer daarna, heb ik de Internetsnelheid via de inmiddels "Draadloos verbonden" Laptop (WLAN) gemeten,
die ook weer nauwelijks verschilt van de metingen via de PA's en de rechtstreekse meting via de kabel aan het modem.
goed

Mijn conclusie is, dat ik denk dat het signaal via 2 tegelijkertijd te gebruiken PA's naar de beide decoders te zwak ik is voor voldoende TV-signaal,

want:
Ik heb steeds maar op 1 TV (en het maakt niet uit welke TV) goede TV-ontvangst, mits dan de PA bij de andere decoder niet benut wordt.

Wel is het gelukt om via 1 PA m.b.v. een 5-port switch en een lange RJ45 kabe w el goed signaal te geven aan de decoder van de andere TV. Alleen op die manier kan ik op beide TV's tegelijk TV kijken.

Vreemd (en belachelijk) vind ik het, dat ik nu bij Tele2 geen Powerline Adapters (c.q. Homeplugs) meer kan bestellen,
want hun regel is, dat je dat van tevoren moet bestellen als je je pakket wil uitbreiden met TV.
Achteraf mag dat niet meer. Vreemd, want als je het Doe het zelfpakket hebt besteld kun je "WEL ACHTERAF" bij Tele2
een monteur bestellen, dat wel!, maar Homeplugs, nee dus. Met Homeplugs van Tele2 zou het wel moeten kunnen (misschien zijn die wel van hetzelfde merk als hun Modem.

Wat denk jij? Hoe los ik dit probleempje op??

groet, john
Gewijzigd door jbontenbal op 13 juni 2011, 23:50
john
 
cornfed

Quote

jbontenbal schreef:

Als ik de snelheid via de laptop meet, die rechtstreeks via een RJ45 kabel met de LAN3 of LAN4 van het Tele2 modem is verbonden (want via de LAN1 of LAN2 heb je geen meetwaarden voor Internetsnelheden),
dan varieren de downloadsnelheden sterk, n.l.: ??
3 achtereenvolgende metingen (op datzelfde meetpunt)zijn dan: ??


Die metingen zouden interessant kunnen zijn. Alleen zie ik ze niet.

Zitten de powerline adapters op de laatste versie firmware?

Overigens kan je die adapters ook zo overal bestellen: http://tweakers.net/pricewatch/263405...tab:prices
Gewijzigd door cornfed op 14 juni 2011, 01:31
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
jbontenbal
Sorry Cornfed,

Inderdaad besefte ik (helaas pas nadat ik dat antwoord verzonden had), dat ik die meetwaarden vergeten had te vermelden.
Dit zijn de metingen:
- via de Laptop gemeten, die rechtstreeks via de RJ45 kabel verbonden was met LAN3 (en ook daarna van LAN4) van de modem
gaf downloadsnelheden van ca. 8 Mbps (en Upload van ca. 0,85 Mbps)

- via Modem -> Powerline adapter Nr. 1 -> stroomnet -> Powerline adapter Nr. 2 -> Laptop:
downloadsnelheden van ca. 11.5 - 15.3 Mbps (en 2 afwijkende metingen van ca. 47 Mbps, erg wisselend dus)

- daarna gemeten bij Powerline adapter Nr. 3 (in Slaapkamer): globaal dezelfde meetwaarden als bij Powerline adapter Nr. 2


- via WLAN (draadloos): Downloadsnelheid varierend van 11,65 - 13,9 Mbps (Upload: ca. 0,85)

Vandaag nog gebeld met Tele2, zowel met Klantenservice als met afd. Verkoop:
Antwoorden: De voorraad aan Powerplugs bij Tele2 is dermate klein, dat Powerplugs uitsluitend geleverd worden aan "nieuwe klanten en men gaf het advies om die bijvoorbeeld bij "Mediamarkt" te kopen

Maar om verdere problemen te voorkomen had ik die liever van Tele2, want als het dan toch niet blijkt te werken kan ik mijn abonnement annuleren en de spullen van Tele2 teruggeven en bijv. naar Ziggo of KPN gaan met alles in 1.

Erg vreemd van Tele2, want bij de Primafoon-winkels (van concurrent KPN dus! ) kan ik daar Powerplugs kopen, terwijl ik daar zelfs geen abonnement heb.

Morgen ga ik bij Tele2 nog wel vragen van welk Merk die Powerplugs van Tele2 zijn, dan kan ik dat soort bij andere Winkels kopen, zodat ik echt kan testen of die wel op beide TV's goede ontvangst heb.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

groeten, john
john
 
cornfed
Er zit nogal een verschil tussen de Powerlan adapters en de gewone netwerkkabel.
Die 8 Mbit per seconde die gemeten hebt, is onvoldoende om beide decoders te voorzien van tv.
Je moet rond de 4 tot 5 Mbit per seconde rekenen per tv stream. Dus voor beide decoders het dubbele daarvan.
Des te opmerkelijker dat je via WLAN en de adapters hogere snelheden meet.

Wat ik tot nu toe nog steeds kan uitsluiten is dat de problemen toch veroorzaakt worden door de powerline adapters.
De enige manier om dat uit te sluiten is om alle decoders tijdelijk via een netwerkkabel aan te sluiten.
Min vermoeden blijft dat die adapters niet optimaal werken bij jou.

Ik dacht dat je die D-Link adapters had. Die vermeldde je in je eerste post.
Kijk voor de beste satelliet links naar Satelliet.start-plaats.nl
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'tv van tele2 via powerline adapters van D-Link', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
tele2 nummerbehoud, wat is hiervoor nodig? Tele2 mobiele telefonie (GSM) : 2 23 okt 2021
Netwerknaam plotseling teruggezet naar Tele2 Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 3 26 feb 2018
My Tele2 onbereikbaar gemaakt door Tele2 Klacht over Tele2 : 1 29 sep 2017
Tele2 (geen) webmail. Klacht over Tele2 : 2 13 sep 2017
Tele2 NAT-Type Gameconsole. Netwerk vragen, uitbreidingen en instellingen : 5 08 aug 2017
Advertentie